Kyckling i påsk!

Den här kycklingrätten har jag klurat på ett tag. Jag ville göra den i ugn och jag ville att kycklingen skulle bli exakt lagom stekt. Rå kyckling är äckligt och för stekt blir torr och hård. Jag konfererade med nätet och med Sinnikka och till slut blev det så här
 
Jag putsade kycklingbrösten noga och brynte dem i stekpannan, kryddade med salt och vitpeppar
Vispade ur pannan med kokvatten från potatisen från igår, i med kycklingfond och örtkryddor från pallkragen, puttra lite-
Hällde det över kycklingen i formen
In i ugnen på 200 grader och i med stektermometer. Den ställde jag på 79 grader vilket termometern anbefallde för väl genomstekt kyckling. Annars hade jag fått tips på 70 grader och 72 grader, men jag ville vara säker.
Termpmetern pep i alla fall vid full tid, tog så där en halvtimme.
Såsen hade jag tänkt ha över kycklingen i ugnen men det var mycket smartare att servera den till.
Det är lite kycklingfond, creme fraiche, St Agurost (mögelost), rivet skal  och saften av en citron, grädde, örtkryddor från pallkragen, paprika, färsk lök hackad, mycket vitlök. Löken var brynt innan och det hela fick koka lite i fonden med kryddorna innan jag hällde på det andra. Jag hade inte vitt vin i, för det passar inte med citron tycker jag, det får vara antingen eller.
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Lät väldigt gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback