Här föddes min mamma, Karlbergsvägen 65 i Stockholm.

Det ligger nära sonfamiljens bostad i Vasastan, så jag har de senaste åren gått förbi huset åtskilliga gånger och tänkt hur det kan ha varit den där gången för nu nästan hundra år sedan när min mamma föddes just här. Kan också tänka att det är märkligt att hennes barnbarn skulle råka bosätta sig alldeles i närheten.
I markplan finns en konstaffär och jag har ibland tänkt att jag skulle gå in där. Den här gången tog jag mod till mig och gick in., möttes av en äldre herre. Jag frågade om han visste nåt om huset och det gjorde han, dessutom var han en duktig berättare så jag blev stående där säkert en halvtimme och lyssnade.  Han sa att huset byggdes 1923. Då protesterade jag och sa att det måste ha funnits 1917 då min mamma föddes här. Men det var alltså inte det här huset som min mamma föddes i utan ett trähus på samma plats, med samma adress, ett hus  som byggdes 1903. Men man ville att alla husen på gatan skulle vara lika fina efter Karlbergsgatan, så det huset revs alltså 1923 och det här byggdes. Det som finns kvar sedan tidigare är gårdshuset, det revs inte. Syntes ju inte från gatan, där bodde enkla arbetare, eventuellt fanns där ett tvätteri. Det nuvarande huset byggdes med fina stora lägenheter på varje våning, men bredvid dem   så gjordes små ettor och tvåor där tjänstefolket skulle bo. Det finns säkert mycket mer att få veta om huset på Karlbergsvägen 65 men jag får återkomma till den här mannen. Han skulle gärna berätta mer och jag fick hans telefonnummer på baksidan av en liten tavla som jag köpte. Han hade haft affären här i över 20 år och  invandrat från Montenegro för länge sedan. Så roligt att få prata med honom, jag är så tacksam att han ville ta sig tid att berätta!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback