Sliperiet Borgvik

 
  
 
Sliperiet i Borgvik är Oskar Magnussons (son till Sven-Erik Magnusson Sven-Ingvars) utställningslokal och restaurang och nöjeslokal. Den ligger i Borgvik, nära Grums. Vi åkte dit idag efter räkmackan i Värmskog. Det är inte så långt mellan platserna. Sen på hemvägen kan man mellanlanda på Nysäters hem o antik om man vill samt på Esters café, men vi åkte direkt hem den här gången.
 
 
Utställningar just nu med Ingalena Klenell, JH Engström,  Love Lundell, Hasse Persson, Astrid Sylwan m.fl.
 
 Utsällningslokalen är himla fin. Mycket luft och rymd som ger gott om plats åt konstverken.
 
Restaurangen på Sliperiet är suverän. Det serveras lunch varje öppet dag, vilket nu i maj är torsdag - söndag- Sedan varje veckodag. Fredagar är det meny Norden, söndagar i sommar är det Sköna söndag med artister som Louise Hoffsten och Doug  Seeger. Konserterna kan upplevas med eller utan mat.
Boka kan man göra på 0705 5551 74
Knutte Wester "En koja åt min bror", 345.000 SEK. Den här var min absoluta favorit! Men priset ligger lite utanför  min budget för konstköp ;- ). Det är ett verk som griper tag, svårt att sätta fingret på varför, något med igenkännande kanske.  Det ruskar om i känslor och tankar.
 
"Jag kan var med i vilket lag som helst" Också Knutte Wester, 490.000 SEK. Den här är också en figur som griper tag när man ser den.  De här två verken av Knutte Wester kräver gott om utrymme, luft runt sig, passar alltså på Sliperiet! Det är ingen konstnär jag känner till sen tidigare, men å andra sidan kan jag ju inte nåt om konst. Är bara en barnsligt ivrig betraktare.
 
 Douglas Kirklands Marilyn Monroe 1961, 150.000 SEK.
Många andra fina bilder på kända personer genom åren.
Vi måste åka hit i sommar igen med barnens familjer. Det är så bra utställning och så maten då.
 
Sen när vi kom hem så fick vi uppskattade spontana besök. Jag gör inlägg om dem imorgon bitti.
 

Kommentarer
Postat av: TantGlad

Tack för fina och trevliga bilder samt lite information. Alltid bra det.

Ha nu en jättefin ny vecka och KRAM från mig

Svar: Glad att du finns där som en god blogg-vän! Ha en bra start på veckan!
Inga Magnusson

Postat av: Lina

Vilket ställe! Ser fantastiskt ut!

Svar: Ja, vi måste åka dit när ni kommer i sommar.
Inga Magnusson

2016-05-10 @ 08:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback