Årliga minnestestet! Blommorna i dikeskanten.

Jag ska komma ihåg namen på växterna i dikeskanten. Testar varje år. I år fick jag tänka efter på en del av dem.  Det  här ovan borde vara rölleka, men blir lite osäker på bilden. I verkligheten känner jag igen den. Den har en säregen doft när man gnider lite på den.
 
Daggkåpa. Den ska ju samla daggens fukt till en droppe i mitten.
 
Kråkvicker
 
Kärringtand och bredvid den borde vara en vitmåra
 
Lupin och smörblomma och vitmåra. Vitmåra kan man använda i växtfärgning, rötterna men i så fall innan den slår ut. Den ger en rödbrun färg.
 
Prästkrage och kärringtand och en liten maskros längst till höger.
 
Kom ihåg dem i år också, men det tar längre tid nu att fiska upp i minnet vad de heter. Lite oroväckande, kan det vara åldern? Fick en fin promenad med Seffrin i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Så mycket vackert det finns i vår natur!

Postat av: gunilla lundin

Vackra blommor! Längs vår lilla väg mitt i skogen har jag klippt av varenda blomställning på lupinerna som plötsligt bara huserar där. Puh! Ska bränna dem till hösten. De tränger ut både blåklocka, prästkrage och kattfot. Snart finns det bara lupiner på vägrenarna, om inget görs.

Svar: Hos oss har de inte tagit över än men det förstås bli så.
Inga Magnusson

2016-06-30 @ 12:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback