Vackra blommor har vi fått och krukans historia ...

 
 
... är fascinerande.  Jag letade efter en kruka att ha den här stora buketten i och hittade den här Höganäskrukan. Den är rejäl och har stått i källaren i ett antal år. När jag skulle fylla vatten i den så hittade jag lappen nedan, skrivet på båda sidor av min far. Den låg längst ner i botten på krukan.
Den är alltså sedan 1800-talet, ägdes först av min fars mormor. Sedan fick min farmor Matilda den och efter henne min faster Ester. Min pappa ropade in krukan på auktionen i sitt föräldrahem Väderlanda (Värnlanda)i Värends Nöbbele 1976. Sen fick jag den.
 
På baksidan av lappen har min far skrivit den här infon. En nostalgitripp blev det att sätta blommorna i vatten. Roligt att hitta lappar om föremålens historia, hälsningar från gamla tider och släktens historia.
 

Kommentarer
Postat av: Veiken

Oj, jag fick rysningar när jag läste lappen. Visste du att den låg där??

Svar: Nej jag visste inte att den låg där!
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback