Taxsläpp igår lördag em

Jag vågar inte rubricera våra eftermiddagar med Seffrinsläpp som jakt på rådjur längre, för de senaste gångerna har han inte fått opp ens, än mindre jagat. Men det blir ändå tillfällen att kolla på natur och kultur i skogen. Och det är spännande.
 
Ett helt röse av såna här vackra moss-stenar!
 
Och en gammal trädstam helt moss-överväxt.
 
Här mitt inne i skogen har legat en kvarn, med skovelhjul i bäcken nere till vänster.
 
 Det här är Kvarnbäcken- Själva byggnaden låg nog uppe på höjden där vi står när vi tar bilderna.
 
Den låg precis i delningen mellan två markägare och det är logiskt. Marken var dyrbar och gemensamma angelägenheter kunde delas mellan flera.
 
Nu är det milt igen och igår när vi gick här regnade det. Lite is är kvar här och där.
 
Roland passade på att kolla hur plantorna tagit sig här och det var lite si och så med det.
 
Så här fina ska plantorna egentligen vara förstås, det är gran.
 
 På ett område var det fantastisk självsådd av plantor! Så kan det se ut när det vill sig.
 
Här inne i skogen har det också varit åker förr, ordentligt dikad, dikena är kvar med forsande vatten
 
Det var så surt här att det växte kaveldun mitt i skogen.
 
 Den här pippin seglade över oss. En stor rovfågel men jag ser inte vilken.
 
Det blev en del viltobs i alla fall under lördagen:
En tjäder flög upp precis framför oss i skogen och en annan såg jag på vägen från bilen när den plockade i sig sten
Hökugglan satt hemma på en snökäpp
Ett rådjur bredvid vägen
Mycket spillning efter älg på ett begränsat område
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback