Hantera älgköttlott.

Detta är köttlotten vi fick efter årets älgjakt, ca 12 kilo. Jag började igår lördag  med den och ska fortsätta idag. En del är stekar men också rätt mycket annat som passar till kokning eller malkött och som behöver skäras rent.  Jag gillar att koka älgkött till pepparrotskött, så vi tar undan en del till det och fryser ihop med märgben. Numera är köttlotten  finstyckad och rätt lättvindigt att hantera. Förr var det mycket mer  kött. Bortåt 50 kilo kött  kunde det vara på den tiden det sköts 64 älgar på Harnäs vvo och vi fick en omgång på onsdagen och en på lördagen! . Då var köttet bara grovstyckat med stora benskånker  och allt.
Det känns lite som ritual att plocka fram det som behövs för att ta itu med att finputsa och skära. Jag har gjort det varje år nu i 40 år! Numera är det bara älgkött, förr var det även slakt av eget nötdjur och någon gris så här före jul. Gubben får slipa några bra knivar, sen behövs en stor skärbräda. De tjocka linnehanddukarna  funkar bra att torka torrt efter sköljningen. De är köpta på ÖB för rätt länge sedan, tydligen tillverkade på den tiden vi hade krigsmakt istället för försvarsmakt, gissningsvis före 1950 i alla fall. ;- ) Under dem ligger några dukar gjorda av mjölsäckar, såna tätt kypertvävda,  som det hämtades finmalt vetemjöl i direkt från kvarnen när jag var barn. Mamma sydde dem just för såna här ändamål. Hon kunde inte med att slänga säckarna när vi började köpa vetemjöl i papperspåsar i butik.
 
Påsar att packa i och bästa märkpennan. Det mesta går ner i 3-literspåsar.
 
Jag pjåskar förstås med att sprit-tvätta händerna väl mellan varven.
 
Burk att lägga hundmaten i, för allt blir inte människoföda.
 
Köttet sköljer jag noga  och lägger  på tork för att putsas fint före infrysning.
Speciell känsla är det att lägga de färdiga bitarna i mammas gamla stadiga korg och bära till frysen. Kan när jag vill se mamma framför mig,  hur hon bar all saft och alla konserver hon gjorde till jordkällaren i just den. Den har använts i åtskilliga decennier men är lika bra nu som när den inköptes någon gång på femtiotalet. .

Kommentarer
Postat av: Znogge

Där fick ni ett rejält tillskott i frysen :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback