Pilgrimsmusslan på Riche är oslagbar!!!

Jag brukar försöka gå på Riche när jag är i Stockholm. Hoppas alltid på att man åter ska ha ångkokt torskrygg  med pressad potatis, skirat smör, riven pepparrot och hårdkokt ägg. Det är en klassikerrätt på menyn ibland men inte just nu. Den matupplevelsen är en av de bästa i mitt liv och jag minns exakt hur det smakade. Den här gången beställde jag en förrätt; pilgrimsmussla med en grönsakskräm och en del annat smarrigt till, bl.a. kryddor som passade perfekt. Och den rätten var helt oslagbart god. Jag gick till Riche och åt den två dagar i rad som lunch, tillsammans med gott glutenfritt bröd och ett glas Cava så blev det en fin lunch.
Desserten blev också samma bägge dagarna; creme brulé med dubbel espresso. Notan kommer i en fin hållare.
Riche ligger på Birger Jarlsgatan och är en gammal restaurang med anor. Min mormor jobbade som kallskänka här 1911 - 1915, så jag kan känna historiens vingslag vid mina besök. Då bodde hon här också, det var som ett hotell  tror jag. Numera har vi en annan anknytning till Riche; sonens gode vän Micke Weimar jobbar i baren och det är lika roligt varje gång att heja på honom. Han har även besökt oss här i Värmland.
 Man blir vänligt mottagen i entrén och hjälpt att få en sittplats. Det är rätt fullt vid lunchtid.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Mat med klass känns det som!

Postat av: FREEDOMtravel

Ojojoj så gott! Vi har just insett att ALLA restauranger är stängda i vår lilla by. Tur att vi har kök ;)

2015-11-03 @ 13:56:20
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback