Axels tid av Lars Lerin med musik av Benny Andersson

Det här är en fantastisk upplevelse, att lyssna på cd;n där Lars Lerin läser sin text på fin Värmländska och se hans bilder från Axels tid. Jag har inte riktigt upptäckt Lars författartalanger tidigare. Men han skriver helt suveränt. På något sätt så målar han bilder  i textens form, på samma sätt som han målar akvareller. Att lyssna till uppläsningen ger en mängd inre bilder med detaljer som man inte vill vara utan. Det handlar om människor på ett alldeles tidlöst sätt,  men också om Axel, om en annan tid, om Munkfors, om skapandets villkor.
 
Axel Florin föddes 1907, bodde i Munkfors, jobbade som kantslipare men hade en skaparlängtan som gjorde honom till skulptör med ateljé hemma i uthuset. Det var hos Axel  som den  tonårige Lars  kunde få börja måla.
Boken är en hyllning till Axel och hans tid, en tid som är borta och endast lever i minnet hos dem som var med och som lever än. Det är Axel som är jaget i boken.
 
Lerins språk är så vackert, man blir tårögd:
" Det blev en stuga ledig i Oxhaget 1921. Jag fick längre till arbetet och kamraterna, men fåret och de fem hönsen kunde gå lösa kring väggarna om sommaren. Källaren var sval och potatisen trivdes. Den sken som nysnö i grytan.
Jag och farsan hjälptes åt att bryta sten, vi slet ut flera spett och gjutkärror. Här var skog och myrmark, en hjulskårad väg (svårläkt om våren), en mossbelupen skygård, ett par vildaplar med vinsura äpplen, några bärbuskar och ett potatisland. Det blåste tungt i de stora granarna om hösten. Skogen rörde sig. Den susade så kusligt. "
 
Det här måste bli årets julklapp i Värmland, men man ska köpa både boken och cd;n. Boken för de fina bildernas skull och cd;n för att få höra Lars oefterhärmliga smekande varma röst läsa texten. Jag har lyssnat på den två gånger redan och det kommer att bli fler, det går inte att lyssna sig mätt. Man upptäcker ständigt nya inre bilder som Lerin har målat med sina ord. Jag köpte mitt ex på Lerinmuseet i Karlstad men finns också hos bokhandlarna i Karlstad och antar jag på nätet. Om du så köper bara en bok i livet, så köp den här!

Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för ett fint julklappstips, till mig själv, tror jag.

Svar: asch, du får önska av någon annan istället. :-)
Inga Magnusson

2015-11-29 @ 09:02:40
Postat av: Lena

Hörde när han var med i p4 extra och pratade då om boken och det låt intressant så blev lite sugen redan då på att köpa den men då är
det alltså ljudbok man ska köpa då ?

Svar: Ja, man ska absolut köpa ljudboken och höra hans milda melodiska värmländska. Men man ska köpa boken också för att se alla fina bilder som illustrerar innehållet i texten.
Inga Magnusson

2015-11-29 @ 11:23:21
Postat av: Lena

Aha på det viset

2015-11-29 @ 11:56:25
Postat av: Znogge

Låter som något för mig så tack för tipset!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback