Boberg spelar runt Liane

Fasanen Boberg är en kaxig fågel. Idag gick han runt Liane och spelade för fullt, då kacklar han och slår med vingarna, försöker se ut som en stor och mäktig fasan. ;-)  Jag har inte sett någon höna än i närheten.  Men han är absolut orädd, när jag kommer med bilen och stannar vid huset så bevärdigar han mig inte med en blick utan fortsätter att spankulera omkring som han tänkte sig innan jag kom.
 
Jag hade fel förut när jag sa att han var döpt efter Oskar Boberg, Rolands pappas morbror. Han är döpt till Boberg efter den förste i Rolands släkt som brukade gården Liane. Det var Karl Boberg, Rolands farmors far. Han kom ifrån Risviken / Tegen. Karl fick sönerna Valfrid och Oskar. Valfrid dog rätt ung, Oskar bodde kvar ogift på Liane. Karls dotter Ester ( Estrid) bodde kvar på Liane, gifte sig med Gustav Kylén, son till Alfred och Emma på Döverud. De fick ett antal barn (7?) varav Rolands pappa Thyko, fortsatte att bruka gården tillsammans med sin bror Nils. Sen tog Roland över år 1982.

Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis

ibland har vi haft fasan i vår lilla trädgård.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback