Våtservetter efterlyser jag ...

... på matställen, speciellt där man tar sig maten i buffé. Jag brukar ta med mig egna men skulle uppskatta om det fanns tillgängligt att köpa på plats. Tänkte på det när vi bodde några dagar på Sergel Plaza i Stockholm och åt deras läckra frukost varje morgon. Kanske inte alla 532 gästerna tagit i exakt de bestick som jag tog mat med, men säkert några hundra i alla fall. Och kaffeknappen delade jag alla gånger med minst 400 andra. Det är en rejäl smittspridare i influensatider. Man behöver inte vara hypokondriker för att föreställa sig bakterie- och virusläget på ett sånt ställe. En japansk besökare skulle ha svårt att äta tror jag utan tillgång till våtservetter av något slag. Japaner har rätt god koll på sånt, man har bott i städer betydligt längre än vi har gjort här och anpassat sig till ett liv tätt inpå andra människor. Man tar gärna på sig munskydd också när man är förkyld för att skydda andra från smitta.  När det gäller hygienregler lever vi  här i Norden fortfarande som om vi var bönder i glesbygd med stort avstånd till varandra.
 
Före sportlovet kulminerade förresten årets influensa hos oss. Det var långa rader  på listan över sjuka elever på skolan och bland personalen stort manfall också. Nu verkar det vara på tillbakagång. Vi har, peppar - peppar, klarat oss än. Men det går nog inte att ropa hej än, till och med äldre, virushärdade kollegor  har blivit liggande i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback