Värmen och doften!

 
Jag som gillar kor älskar den här bilden och kan riktigt känna både värmen och lukten! Kor sprider ett slags sävligt lugn omkring sig. Kor spelar en viktig roll i min barndoms positiva upplevelser. Jag var aldrig rädd för kor, hämtade koflock på 16 kor från bete in till mjölkning när jag var i början på skolåldern, runt 8-9 år! Om man respekterade kornas egen rangordning o turordning så funkade det bra. Kor är utpräglade  flockdjur, precis som hundar och människor.  Och jag hängde i ladugården varje kväll vid mjölkdags, gav kalvar och skrapade ut koskit i rännan, trampade hölass, och drog hö på ränne när det var den tiden. Nostalgi!!
Bild från kusin Siv i Schweiz. 
 

Kommentarer
Postat av: FREEDOMtravel

Fin bild! Kossor är mysiga! :)

Postat av: Ingrid

När min familj slutade med lantbruk, var jag så liten och har därför inget minne av det. Däremot hade grannen hemma i Holmedal ladugård.På detta vis är jag ändå uppväxt med djur, då jag tillbringade mycket tid där.Jag fick vara med på "slöttdana", in och ut från hagen för mjölkning, kalvning o.s.v. Jag kan fortfarande känna doften av nyslaget hö och ljudet från hökanonen,känna smaken av mjölk, som mjölkats direkt ner i "skopan". Ååh!!!

2015-02-27 @ 10:58:48
Postat av: Inger Maryissa

Vilket underbart foto som utstrålar värme och ro
kan tänka mig det väcker nostalgiska minnen

2015-02-27 @ 22:13:09
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Pillan

Jag drömde om att få ha kossor och höns när jag var liten. Lycka var att få följa med någon bekant och få mjölka och dricka spenvarm mjölk :-)
När barnen var små fick de möjligheten till samma upplevelse av kossor eftersom grannarna hade mjölkkor då.

2015-03-07 @ 10:46:39
Postat av: Pillan

Jag drömde om att få ha kossor och höns när jag var liten. Lycka var att få följa med någon bekant och få mjölka och dricka spenvarm mjölk :-)
När barnen var små fick de möjligheten till samma upplevelse av kossor eftersom grannarna hade mjölkkor då.

2015-03-07 @ 10:47:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback