Matematik i skolan ...
... diskuteras just nu i ljuset av en ny rapport som säger att vi behöver ha mer av sammanhållen klassundervisning (från katedern faktiskt, som varit förbjuden plats för lärare under många år), mer av samtal om matematik. Alltså inte så mycket av enskilt arbete och teoretiska övningar som görs utan förståelse. Klart att man har rätt på sitt sätt, matematik är väldigt mycket av ett ämne för prat i klass, i grupp och inte minst i arrangerade pararbeten. Grupparbete hör inte hemma bland de yngsta barnen i grundskolan, där är pararbete bättre. Men man tar inte upp den största anledningen till nedgången i matematik i Sverige; mellanleden. Det var en ny metod som vi tog till oss i skolan rätt okritiskt, som ofta utan forskarstöd. Finland köpte aldrig mellanleden. Nedgången sammanfaller nästan exakt med den metodens genomslag i skolan. Den funkade för de matteduktiga barnen men inte för dem som hade svårt att hålla flera led i huvudet samtidigt, de som behövde ha en struktur i lärandet i form av exempelvis uppställda tal. Som vanligt är det lite så att några tar chansen att få uppmärksamhet för den egna käpphästen, men grundproblemet har varit välkänt rätt länge nu.
Kommentarer
Postat av: znogge
Jag går mattelyftet just nu så vi får väl se om jag kan nå nya matematiska höjder efter detta läsår. Att jag inte undervisar i matten är dock en annan femma...
Svar:
Inga Magnusson
Trackback