"Toto och hans systrar" ....

... namnet på en dokumentär som jag fastnade i i förrgår kväll. Det är inte så ofta jag orkar se på tv någon längre stund men det här programmet var fascinerande. Det beskriver hur pojken Toto och hans systrar blir kvar hemma i slummen när mamman hamnar i fängelse för narkotikabrott. Deras torftiga bostad blir snabbt en knarkarkvart för släktingar och grannar. Barnen försöker överleva. Så långt som dokumentären följer dem så klarar sig två av dem medan den tredje går mot undergång.
 
Medan programmet gick så tänkte jag  på hur man kunnat filma alla de känsliga scener som finns med. En del är förstås autentiskt och live på plats. Men jag gissar att en del är sånt som barnen berättat har hänt och som de har agerat i efterhand, återskapat det som hände.
 
Den är i alla fall väldigt bra tv och värt att se för att få perspektiv på vårt sätt att leva. Filmen finns kvar på play någon månad än tror jag. Rekommenderas!
 
http://www.svtplay.se/klipp/3185040/toto-och-hans-systrar 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback