Och regeringen har ingen plan för hur man ska lösa detta!
Det finns problem som är regeringens och riksdagens, bl.a. om skolsystemet hotas av en allvarlig brist på behöriga lärare på relativt kort sikt. Det är allvarligt och insikten om detta borde ha slagit till larmklockor, krisplan utredas och beslutas förstås. Den här frågan ägs av regering och riksdag, av den centrala politiska nivån, ingen annan!
Men vad fokuserar regeringen på???? Jo, mobiltelefoners användning i klassrummet!!!!! Det ska nu utredas enligt Fridolins senaste utspel.
Ursäkta mig, men det är inte en fråga för regering och riksdag om / hur mobiltelefoner används i klassrummet. Det är en fråga för den enskilda skolan / läraren / elevgruppen / föräldragruppen. Liksom frågor om mössor och jackor i klassrummet, datorers användning i klassrummet osv.
Det ter sig absurt att vi nu har ett läge där regeringen fokuserar på mobiltelefoner medan man struntar i den hotande lärarbristen, den som borde överskugga allt annat tänk när det gäller skolan åren framöver. Och den frågan hänger självklart ihop med bl.a. låga lärarlöner som man måste ta itu med, inte för att rädda enskilda lärares ekonomi, utan för att lösa ett nationellt problem med brist på lärare.
Kommentarer
Svar:
De där extrapengarna från staten till lärarlönerna lär ju ge 800 kr mer i månaden till varje lärare och jag kan inte tro att det får skaror av ungdomar att söka lärarutbildningarna. Det är som du skriver en katastrof med för få sökande. Och det är begripligt när en snickare med tre års gymnasieutbildning tjänar mer än de flesta lärare i Sverige. Det är alltså inte snickarna som tjänar för mycket, det är lärarna som tjänar för lite efter minst 4 års universitetsutbildning med vidhängande ofta livslång ryggsäck av studieskulder och lika många förlorade inkomstår. Dessutom beskrivs tragiskt nog vårt jobb i media som bedrövligt, vilket är rätt orättvist. Vad ett krispaket ska innehålla för att vända utvecklingen vet jag inte men måste nog ha typ rejäl lönehöjning o karriärmöjligheter som pedagog ( inte bara som skolledare eller adminstratör). Utökningen av platser på lärarutbildningen hjälper ju inte när de unga inte söker de platser som redan finns. Och satsningen på att anställa fler speciallärare låter bra men är ett spel för gallerierna, för det finns nästan inga speciallärare. Och det borde (s) veta om. Den förra (s) - regeringen tog ju bort den utbildningen under ett antal år och den återinfördes igen av den då nytillträdda Alliansen. Förslaget att utbilda fler lär ju ta bort ännu fler behöriga lärare från marknaden. Den satsning man föreslår med att anställa fler lärare på de yngre barnen i skolan är helt rätt tänkt, men blir ändå fel eftersom det som sagt inte ens finns lärare att täcka upp för det behov som finns idag. De lärare man skulle behöva anställa för de yngre barnen blir i så fall obehöriga och det är frågan om det ger det man tänkt sig. På nåt sätt har man börjat i fel ände med sina förslag. Det hade ju först behövts en krisplan för att få fram tillräckligt med behöriga lärare och därefter beslut om att anställa fler lärare.
Den förra s-regeringen valde ju också att kommunalisera skolan och det var tråkigt att inte Björklund (fp) fick med sig resten av Alliansen eller (s) på tanken om att åter förstatliga skolan. Kommunerna klarar inte det här uppdraget vare sig med lärarlönerna eller att fördela resurserna till de mest behövande. Och det har ju de här åren visat. Det enda kloka är att förstatliga skolan, så som Björklund ville och som artikelförfattaren är inne på. När det är kris som nu så får man ta till drastiska åtgärder för att vända skutan snabbt. Skolan behöver ha behöriga och bra lärare. Det verkar alla vara överens om i princip.
Inga Magnusson
Svar:
Mmmm.... och sen då???
Inga Magnusson