Örngott - nostalgi!

När jag flyttade hemifrån (för väldigt många år sedan numera, 1968 var det väl ungefär) så gjorde min mamma iordning en uppsättning lakan och örngott. Och så porslin och husgeråd förstås. Så hade hennes mamma gjort o alla andra hon kände. De här örngotten har jag inte använt förut, mest kollat på ibland. Tyckte de var för fina. Men nu har jag bestämt mig, de ska användas och slitas ut under min livstid. Tänk att kvinnor förr ägnade så mycket tid åt att pryda vardagsting; virka spetsar och brodera och så.

Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis

Snyggt! Gardiner kan man göra av gamla fina lakan, eller bordsduk.

Svar: Mmmm....kan bli fint!
Inga Magnusson

Postat av: Kerstin Dahl-Blomquist

Bra beslut, Inga! Ska göra sammalunda! Inte var det tänkt att dessa vackra ting skulle agera hyllvärmare i all sin tid. Nej,de ska användas och slitas på och glädjas åt! Så hedrar vi våra anmödrar i kärlek och respekt.

Svar: Jamen visst är det så! De skulle inte vilja att deras fina hantverk skulle ligga oanvända. Nu blir jag glad varje dag när jag ser det här vackra.
Inga Magnusson

2014-09-01 @ 13:51:49
Postat av: Inger Maryissa

Min mamma hade också sådana fina örngott och lakan
ja, så fina saker de gjorde förr

2014-09-04 @ 15:44:13
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback