Intressant skolforskning!

"En av världens ledande forskare på området, Stanfordforskaren Eric Hanushek, har beräknat att elever som har en lärare som tillhör den dugligaste fjärdedelen på en skola lär sig tre gånger så mycket på samma tid som elever som har en lärare som tillhör den minst dugliga fjärdedelen (Hanushek 2010)."
 
Bra att skolan hamnat i fokus inför valet, men synd att de politiska partierna sneglar mer på populism och vad de tror att folk vill ha (fler lärare), än relevant forskning (bättre lärare) som verkligen kunde förbättra.
 
Det här området är rätt väl undersökt och forskning pekar klart ut att det finns inget samband mellan fler lärare och bättre skolresultat.  Läraren är viktig, men det ska vara duktiga lärare. I Sverige är problemet att läraryrket inte längre är attraktivt, framför allt för att lönerna för låga och det är svårt att få till en lönespridning som gynnar bra lärare. De låga lärarlönerna är inte främst ett problem för lärarens egen plånbok, utan ett samhällsproblem eftersom de är grunden till att så få vill söka lärarutbildning. Och många av dem som kommer in ville egentligen bli nåt annat än lärare. Lärarutbildning är inte deras  förstahandsval. Det bådar inte gott för framtiden att vi har den situationen nu och har haft den under rätt lång tid.  
 
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fler-larare-ingen-garanti-for-resultat_3885762.svd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback