Hur rensa lingon?

Jag rensade en lingonhink idag lagom fram till förmiddagskaffet. Först gjorde jag rullmetoden, dvs lade upp lingonhögen på tyg och rullade ner mot durkslaget, samtidigt som jag tog bort de dåliga och skräpet. Mycket skräp blir kvar på tyget när man gör så här och det är bara att borsta åt sidan med jämna mellanrum.  De små skalkarna som kan sitta fast på lingon bryts ofta av och så blir man av med dem. Det är lätt att vara noggrann. Min mamma rensade alltid bär så här.
Sen testade jag att stå vid diskbänken och rensa på galler. Man skakar o vickar på det och då far skräpet ner genom gallret. Sen kan man kolla och rulla på bären för att se de dåliga och resten av skräpet.
 
Oavsett metod så åker det sen till durkslaget och sköljes noga. Båda metoderna funkar och det kan vara en fördel att växla mellan dem för det gör ont att sitta i samma ställning i flera timmar. Det tar ungefär lika lång tid vilket man väljer. Nu var bären torra och fina.
Sen åkte resterna ner i komposten. Men det slog mig att så kanske man inte ska göra. Lingon innehåller ju något slags naturligt konserveringsmedel, nåt med benzoe. Och komposten vill jag inte ha konserverad, den ska ju förmultna. Får fundera på det och kolla med någon expert! Kanske någon som läser detta har en idé.

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Jag hittar aldrig mer lingon än att det räcker med att pilla bort skräpet för hand... :-) Men det lilla som blir brukar jag iallafall göra rårörd lingonsylt av. Så-å-å GOTT!!! :-)~

Nja, göra vin av mina druvor tror jag inte jag ger mej på. Kan garanterat hitta betydligt godare t o m bland Border Shops allra billigaste sortiment!! ;-)

Fast jag tycker det luktar som de jäser på rankan nu!? Kände det igår när jag gick förbi den på trädgårdsgången... Så idag ska jag ha lite koll på om det möjligtvis "örlar" omkring några berusade fåglar i trädgården också!!?!

Blå-vitt porslin av lite äldre datum jagar jag ständigt efter på loppisar. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback