Tjäderhöna

Jag ser henne ofta på väg till Agnars, men inte varje dag. Hon är i samma område nästan på samma plats och befinner sig ofta coolt nära vägen. Antagligen har hon lagt ägg i närheten säger Roland och hon kliver upp på vägbanan för att peta i sig småsten som behövs för matsmältningen. Det är inte hemma hos oss annars kanske Boberg -fasanen skulle gilla henne, men hon har väl någon stilig tjädertupp i närheten. Jag vet för lite om tjädrars familjeliv för att ha koll på om handjuren deltar i ruvningsjobb och barnuppfostran eller om de bara går omkring och stilar. Tuppar o hönor har i alla fall inte lika fjäderdräkt och ska alltså enligt en teori inte leva samman hela livet så som svanar.
 
För att reda ut fågellivet runt Liane så går Boberg-fasan just nu nere på de nysådda åkrarna och plockar i sig frön (antar jag, nåt plockar han i sig i alla fall). Jag åkte precis förbi honom vid vägkanten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback