Svensk beredskap!

Sverige har gått in i någon sorts beredskap med anledning av Ukrainakrisen. Det innebär att man har placerat två JAS-plan på Gotland, ( förutom det hemvärn som tidigare finns där). Det diskuteras på fullt allvar i någon tidning om Putin kan uppfatta detta hotfullt ;-) . Gissningsvis är det enda som kan hända att han skrattar ihjäl sig över tilltaget, för något hot kan det väl ändå inte uppfattas som.
http://www.expressen.se/nyheter/det-ar-uppenbart-att-det-ar-en-panikatgard/
http://www.expressen.se/nyheter/forsvarsmakten-okar-beredskap-pa-gotland/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-okar-beredskapen-pa-gotland/
 
Sen ser Putin lätt avslappnad och tillbakalutad ut när han förklarar att trupperna på Krim inte är ryska, de har inga gradbeteckningar och har köpt sina uniformer i någon butik. (Fast soldaterna själva säger på den svenska reporterns fråga att de är ryssar).
 
Visst är situationen allvarlig och man får hoppas att det snart har blåst över,  men den har sina poänger också.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Snudd på skrattretande med planen på Gotland! Vad spelar de för roll där. Nåja, vi får väl se hur det går.

Postat av: Juergen Parth

Hej Inga,
ja så är det med allvarig situation i Ukraina, bättre att har försvarsmakten på Gotland och visa världen och Putin ”vi håller koll på situationen”. Ingen är verkligen intresserat i en konflikt, det är bara makt och pengar som gäller. Putin har sina synpunkter till Ukraina och Krim: försvar rysk folk på Krim - helt ointressant, försvar krigsskeppet som ligger på Krim - de är ukrainsk och bara skrott, byggår 1970. Försvara demokrati i Ukraina – naja, Putin är känd som en stor demokrat.
Naturgas, det är vad gäller. Putins makt stötter sig på milliarder (Dollar) som kommer från Gazprom (statliga rysk gasbolag). Gazprom pipelines till EU gå genom Ukraina, och stackars Putin har sedan ukrainska revolution inte längre koll över gastransport. Alla denna Revolutionister, Nationalister, Terrorister (har jag glömmt nån), kan plötsligt bestämmer vad händer med gasledningar genom Ukraina. När vi prata sanning, det är ingen skyllnad vad EU, USA och NATO göra i Afganistan. Ingen är verkligen inresserat i demokrati, människorrätt, eller afganska kvinnor och tjejer kan besöker skolan eller universität - ”vi” håller vägen öppet för säker oljetransporter att säkra var energiförsörjning. Inget annat vad Putin göra, vi är egentlig helt överens – då kan vi utan fara visa vilken bra flygplan vi har på gotland. :-)

Svar: Ok, om jag förstår dig rätt så är Putin mest intresserad av att säkra gastransporterna genom Ukraina! Stämmer det? Det är egentligen en ekonomisk konflikt, inte en politisk med ideologisk bakgrund?
Inga Magnusson

2014-03-05 @ 14:02:32
Postat av: Veiken

Oj, så bra att vi visar musklerna. Om det hettar till får man hoppas att det inte sker på arbetstid eller under en helg, för då är det svenska "försvaret" stängt! ;)

Svar: Ha ha....!
Inga Magnusson

2014-03-05 @ 16:21:46
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Hannele på Hisingen

jo, men nu har ju Putin åkt hem...

Svar: så praktiskt!
Inga Magnusson

2014-03-05 @ 16:54:06
URL: http://hannelesparadis.blogspot.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, situationen i Ukraina är både oroväckande men också mycket konstig...
som t.ex. soldaterna....vilka de är...
Putin säger att de inte är ryssar, men en del av soldaterna säger att de är det...
det är tydligen stor förvirring där, och vanliga människor där vet egentligen inte vad som är på gång...
Får hoppas att denna situation löser sig utan krig och utan inbördeskrig.....det skulle vara förödande
och så detta maktspel mellan stormakterna som inte gör situationen bättre

2014-03-05 @ 17:53:56
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Juergen Parth

Ja Inga det förstå du rätt, men den ekonomiskt konflikt har i alla falla politiska konsekvenser: Putins makt är på största delen grundad på gaspengar och politisk stött av människor som tjäna pengar med gazprom (oligarcher). Bli det chaos i Ukraina, och ingen vet vad händer i landet, har Moskau inte längre koll över transportvägar. Darför måste Putin har koll över politiska läget i Ukraina. Där var en stor gas-konflikt mellan Kiev och Moskau 2008 eller 2009 och den var farligt och allvarig. Gaspriser stiger, Kunderna i Europa hoppa av, osv. På grund av så många etniska interesser i Ukraina (ryssa, ukraina, tartarer) är det lätt möjligt att har för en lång tid instabiler situation i Ukraina, man kan det säker jämnför me
d situtionen arabiska länder och deras religionskonflikter. På slut är det "money that matters", och egentlig alla aktörer i spelet förhåller sig som kolonialmakt med deras interesser, spela ingen roll Ryskland, EU, USA..... Min mening är FN ska förmeddlar och skicka diplomater att hålla koll över alla partier.

Svar: Intressant att ta del av dina initierade synpunkter på konflikten i Ukraina. Jag förstår att du följt detta under en längre tid än vi vanligtvis har gjort här i Sverige. I det före detta Sovjetunionen finns gamla motsättningar mellan etniska grupper som tvingades in under den kommunistiska diktaturen och deras förhållande till det nya Ryssland ser inte ut att ha hittat sina former. Jag önskar att jag hade större förtroende för EU i den här saken. Kanske borde man gå lite långsamt fram med stödet till Ukraina så att man inte skickar iväg den gnista som kan få fart på ett krig mellan länderna. I utrikespolitisk blåögdhet så lyckades man utlösa Balkankriget på den tiden, genom att alldeles för snabbt och ogenomtänkt erkänna en av de frihetstörstande länderna från gamla Jugoslavien, minns inte vilket land det var nu. Jo, Makedonien tror jag.
Ja, diplomati får vi väl ställa vårt hopp till. Det brukar ju till sist fungera, åtminstone om man skickar med X antal pengar, dvs mutar fram lite fred. Tråkig incident med FN-sändebudet som hotades med våld och tvingades ta skydd på ett kafé. Det visar känslorna som finns i konflikten och det oberäkneliga i det som händer nu.
Inga Magnusson

2014-03-05 @ 18:28:04
Postat av: Anonym

Hej Inga, du är absolut rätt med din Balkan-exempel!!! När jag titta på Ukraina, Ryskland och EU plus alla händelse om FN Diplomater, våga jag inte att kommentera hela situation, som ändra sig varje halv timme. Positioner är klart, men de börja att spela schack på alla fronter: referendum idag för en rysk Krim, hotade FN Diplomater, rysska milicer som är inte utvisad som rysk soldater, etc. Situationen bli farlig nu för Putin: 80% av rysk folk i rysskland är emot invasionen, börsen i moskau crasher, rubel crasher, folk demonstrerar överallt i Rysskland mot Putin, militärisk övermakt av NATO,etc, etc. Jag är inte en prophet, men det ser ut som en börjande revolution mot Putin i Rysskland. Folk vill har ro och fred i Rysskland och i Ukraina, lever ett mer eller mindre bra liv, att ha nog mat och kan sover under natten i en visst trygghet. Vi få titta på situation under helgen, och titta vilken "soft eller hard" sanktioner kommer från EU och USA. Not reliable säger pressen över hela världen, men två amerikansk tv-kvinnor från tv-sändaren Russia Today har kvittat jobb live i tv sändning att demonstrar vi är inte längre med Putin - det.gör ont för.regimet. Håller tummen allt gå bra till slut!!!
P.S. Jag måste orsäker mig för min dåligt svensk uttalande, men jag kommer från Tyskland, och jag lovar det bli (kanske) bättre under tiden. :-) många hälsningar Juergen

Svar: Jag visste inte att Putins situation i Ryssland är så svag som du beskriver den. Men jag skulle kunna tänka mig att den snabbt kan bli ännu svagare om konflikten i Ukraina leder till att ryska folket i allmänhet får det sämre med mat, inkomster och levnadsstandard. Och det kan bli följden, dels med den allmänna osäkerheten om rubelns värde, dels som följd av sanktioner från EU och USA. Det är åtgärder som känns ordentligt, kanske mer än militärt våld, det kan undergräva Putins ställning inifrån. Kanske en gissning att han tvingas dela Ukraina, om nu Ukrainarna går med på det. Den hastigt iscensatta folkomröstningen kan ju vara en start på en sån delningsprocess. Vi såg ju den typen av lösningar på Balkan också med exempelvis påtvingad delning mellan Kosovo - Serbien. Men i ett längre perspektiv är Putins ställning intressant. Det kom en kommentar i TV i kväll från Ukraina om just det; "det är inte bara Ukraina, sen kommer Moldavien, sen kommer ..... "osv. Det finns flera intressanta paralleller med det gamla Jugoslavien som i det längsta försökte hålla ihop en gammal rutten diktatur och tvinga olika etniska folkslag att inordna sig under den. Man kan bara hoppas att omvärlden fortsätter att kräva just förhandlingar mellan de inblandade länderna och inte ger efter för krav på militärt stöd. Och som sagt bakom det kravet på förhandlingar kan man säkert lägga både piska i form av ekonomiska sanktioner + morot i form av "lån" och annat bistånd (både till länder och till ledarna). I såna här lägen brukar det inte finnas några skrupler.
Inga Magnusson

2014-03-06 @ 19:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback