Oron i vissa klassrum ...
Det var ett välskrivet inlägg och jag håller med dig och inser samtidigt att det verkar vara ett hästjobb att vända denna skuta. Jag är dessutom mycket oroad över den blid som i allmänhet målas upp när det gäller just skolan och lärare. Det absolut sämsta bilden man kan läsa ut av massmedias ständiga ältande om skolan är ju att den är full med outbildad personal eller åtminstone personal med bristfälliga kunskaper. Dessutom kan dessa bristfälliga personer (läs lärare) varken hålla ordning i klassrummet eller motivera eleverna ordentligt. Till detta elände är lärare dessutom allmänt motsträviga och vägrar därför ta till sig den senaste tekniken eller nyare forskning. Jag tänker många gånger på föräldrar i allmänhet - har de accepterat denna miserabla bild av dagens skolan förstår jag att det skapas både misstro och eventuell respektlöshet. Jag själv som arbetar i skolan påverkas också, trots att jag inte ser någonting av detta på min egen skola. Men då funderar jag istället på om det bara är min skola som är "undantaget som bekräftar regeln" och funderar på hur det ser ut på min dotters skola, detta trots att jag VET att bilden är helt förvriden. Man blir alltså påverkad - alla blir påverkade av massmedias ständiga trummande. Jag tror att vi är ute på en farlig väg... Vi behöver inte misstro och skepsis för att skapa en bra skola, för att vända skutan. Det vi behöver är fullt stöd från alla håll uppåt, nedåt och åt sidan!
Tack för dina kloka ord. Bra sagt.
Du uttrycker dig väldigt bra, Inga! Med tanke på vad Marie skriver är det kanske så, att i skolor med bra ledarskap från rektor och lärarkår fungerar det alldeles utmärkt.
Vem är det som har makten och därmed ledarskapet i gruppen? Är det en god pedagog är det bara bra, men är det några mindre motiverade och starka elever kan det lätt gå åt pipsvängen för hela klassen.
Finns det numera en kurs i ledarskap på lärarhögskolorna eller måste man vara född med den egenskapen?
Dagens skola har jag inte sett från insidan. Men jag upplevde hur nedgången började. År 1969 (?) kom en ny skolförordning. Läxtvånget togs bort, snart gavs inflytande och medbestämmande åt barnen, läroplanerna ändrades, nya matten (ett fiasko), man hade dåligt samvete när man följde de nya riktlinjerna och samtidigt visste att det gamla var bättre. Men vår lokala facklige företrädare pekade på oss och sa: Du är tjänsteman som ska genomföra det som överheten bestämt! Ordningsregler togs bort. Skolledarna ställde upp för det nya, barnen fick inte några som helst straff. Till detta : de äldre lärarna skulle helst bort och lämna plats för nya vänstervridna(?) ideer. Men i Norge sades det att tack vare de äldre lärarnas kompetens blev resultat av de nya ideerna inte så nedslående! Mina elever bar sig illa åt mot mig och skolledningen tog dem på orden utan att kontrollera sanningshalten. Jag fick inget stöd, inga ursäkter. Jag lämnade katedern med ett stort svart hål i hela mig. Några år på skolkansliet, de sista åren skolbibliotekarie på heltid.