Förutsättningar att nå skolans mål.
Vilka kan nå skolans mål? Det är intressant. Rent teoretiskt så ska alla som inte hör till särskolan kunna nå skolans mål. Men är det så i praktiken? Det finns intressanta tankar runt detta med svag begåvning och huruvida vi kan prata om det i skolans värld. Kan vi det? Gör vi det? Detta handlar inte specifikt om min skola utan om skolan i största allmänhet - i Sverige och i andra länder.
Psykolog Gunilla Carlsson Kendall på barnneurologiska utredningsteamet vid Karolinska och professor i Barn-och ungdomspsykiatri Elisabeth Fernell har funderat runt detta.
Gunilla: "Jag har ställt mig frågan vilken teoretisk begåvning som behövs för att klara skolans mål? Egentligen borde målen vara satta så att även svagbegåvade har förmåga att klara dem. Vi har en IQ-gräns för utvecklingsstörning och särskola för de barnen, alla andra förväntas klara grundskolans mål.
14 procent av befolkningen beräknas vara svagbegåvad, det vill säga ha ett IQ på 70 – 85."
Kommentarer
Postat av: Lena
Alla ska klara grundskolan och kunna gå genom gymnasiet med godkänt. Då kan man söka till högskolan. Dvs alla ska i Sverige kunna studera på högre nivå. Nu når inte Sverige längre de internationella kvalitetsmålen för högskolor och universitet och utesluts ur ???? (glömt organisationens namn).
Vad annat är att vänta? Varför skulle det vara allas lycka att gå på universitetet och skaffa sig höga studielån om förutsättningarna inte riktigt finns där?
Svar:
Inga Magnusson
Trackback