Skolan nu och då!

Så här före examensdagar så finns en artikel om hur kaotiskt det kan bli i skolan.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/rapport-fran-en-vartermin-i-kaos/
Det verkar vara en lång autentisk beskrivning av en lärarvikaries förnedring och misslyckande. Det är förstås också på något plan en autentisk beskrivning över en del av problemen i skolan med bristen på redskap att åstadkomma den ordning som elever och PISA-undersökning efterlyser i svenska skolor. Nu ska man inte tro att det är så här överallt. På många håll fungerar både klasser och lärare alldeles utmärkt.  Men det finns mycket att diskutera i anslutning till artikeln;  bristen på ordningsredskap, bristen på ledarskapsutbildning i de senaste decenniernas lärarutbildningar osv.
 
Det som också slår mig är ju att en journalist tror att han kan hoppa in i en svensk skola och klara av lärarjobbet, mot bakgrund av att han, liksom alla andra, själv har gått i skolan. Om jag skulle hoppa in tvärt som journalist så skulle inte det heller bli så bra, ganska kaosartat tror- jag, precis som det blev för den här journalisten som lärare. Jag inbillar mig inte att jag skulle kunna vara journalist för att  jag har läst tidningar. På nåt sätt så finns tron på att vem som helst som har varit elev kan gå in och fungera som lärare och klara av jobbet. Det är som att man tror att elevrollen och lärarrollen är den samma! Det är den inte. Det ställs olika krav på de olika rollerna och man kan inte lära sig att bli lärare genom att ha varit elev! Det är en klar insikt när man läser den här artikeln.
 
Samtidigt kan jag tycka att skolan ska ha redskap för att upprätthålla arbetsron i skolan i alla lägen, det borde inte vara personberoende. Skolan borde få möjlighet att upprätthålla grundläggande arbetsro utan att det ska hänga på den lärare som för tillfället finns i klassrummet. För den stora skillnaden tror jag inte går mellan skolor utan mellan klassrum, allt för mycket lämnas över till den enskilde läraren när det gäller att skapa förutsättningar för lugn och trygghet i elevgruppen. När man sedan kombinerar det med att lärarutbildningarna under lång tid tagit lätt på ledarskapsutbildning och att det inte längre finns formella redskap för att upprätthålla ordningen, så blir det problem.
 
Facket bekräftar den bild som ges i artikeln
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lararfacken-bilden-av-skolkaoset-stammer/
 
Mycket att fundera på efter genomläsningen alltså.

Kommentarer
Postat av: znogge

Det finns gott om naiva människor i vår tillvaro men så blir det också som det blir...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback