PISA-proven missvisande???

DN har gjort en undersökning om hur PISA-testerna fungerat i praktiken och finner märkliga resultat. Eleverna har alltså gjort PISA-proven under en period när de gjort (12 delprov i !)  Nationella prov. De har varit rejält prov-trötta och omotiverade. Eftersom PISA-proven inte varit betygsgrundande och ingen ens fått reda på resultaten så har eleverna helt enkelt struntat i att anstränga sig.  Elever som har toppresultat på Nationella prov o kanonbetyg har alltså tydligen inte sällan dåliga / medelmåttiga  resultat på PISA. Märkligt!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-kan-pisa-testet-vara-missvisande/
http://www.dn.se/nyheter/manga-tog-den-inte-pa-allvar/
http://www.dn.se/nyheter/skolorna-ar-olika-men-pisa-resultatet-ar-liknande/
 
Om man ska fortsätta med PISA kan man förstås funderar på, men framför allt måste man ta sig en funderare på om det är vettigt med den mängd Nationella prov som vi har i skolan. Det handlar ju inte om ett prov i varje ämne, det är ett antal delprov. De rycker sönder undervisningen under långa perioder och slukar massor av lärartid i bearbetning, både före och efter.  Sett i internationellt perspektiv har vi väldigt många prov av den typen.

Kommentarer
Postat av: Ulf H Börjesson

Men framförallt så har det lett till en snedvriden och vulgär debatt om att svenska skolan är på dekis sedan alliansen tog över. Den här artikeln antyder att så inte är fallet, vilket i så fall är klargörande.

Svar: Jag hör till dem som försvarar en hel del av Björklunds åtgärder, han har åtminstone förstått problematiken o vill förstatliga skolan, vilket lär vara en grundförutsättning för en bättre skola. Sen har han haft att kämpa med vänsterinriktad forskning och vänsterinriktade skolmyndigheter. Det har komplicerat arbetet.
Inga Magnusson

2014-06-04 @ 07:25:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback