Runt Hopbrôten ...

... och upp till tjärnet gick jag igår.
Det såg inte ut så här när jag gick förbi igår, men jag hittade en gammal bild. Hopbrôten är en liten stuga som ligger en bra bit in i skogen. Det finns ingen bilväg dit, utan man måste gå en stig. Hopbroten ägdes vid tiden för det här takarbetet av Thea och Gunnar. De bodde neråt Musta / Skåpafors någonstans och var här på somrarna. Jag tror att Thea hade fått / ärvt det av en släkting, Tilda som hade bott här. På bilden ser man tror vi fr. v. Evert (19 år på bilden ?) o Nils (31 år ?)  o eventuellt Oskar  på Liane,  okänd (kanske Fabian i Mölntegen) , sedan kanske David på Döverud, och i stegen Gunnar själv.
 
Thea och Gunnar hade två söner och en dotter. De två små sönerna förlorade de i en drunkningsolycka i älven  vid Brobacken i samband med mattvätt. Sen besökte de inte Hopbrôten så ofta efter den händelsen. Det såldes sedemera och stugan  ägs idag av en holländsk familj som har det som sommarhus..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback