Postkodlotteriet skumt!

Postkodlotteriet är en lite skum inrättning. Man ger sken av att dela ut vinsterna till vinnarna och till välgörande ändamål, men man är först och främst ett företag med långt gående vinstintresse. Nu har man hittat på en ny variant. Man drar 160 kr från var och en av sina prenumeranter för att skapa en ny pott,  utan att fråga först. Kunder som är observanta kan avsäga sig, men annars dras pengarna. Sammanlagt 160 miljoner kan man alltså dra in och av dem är det bara 63 miljoner som går tillbaka till kunderna. Resten är vinst.
 
 Om man därtill lägger att Postkodlotteriet bidrar till den kaotiska rovdjurspolitiken genom att stödja exempelvis WWF med många miljoner per år, så är det läge för bojkott. WWF är ju också en märklig organisation, privatägd  i stiftelseform med ingen insyn utifrån och stort demokratiskt underskott. Ingen har ännu vågat sig på att försöka granska den.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/postkodlotteriet-drar-pengar-utan-samtycke_8886068.svd

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Jag kan titta på programmet ibland, bara för att jag tycker det är kul med frågesporten (dvs att se hur många av frågorna jag själv klarar!), men någon lott har jag aldrig köpt och kommer heller aldrig att köpa. Stör mej faktiskt rätt mycket på alla reklamutskick som titt och tätt kommer i brevlådan från dem, och nu har de även börjat telefonterrorisera... :-(


Svar: Jag känner bara att nu måste jag ta reda på hur jag kan slippa det här utskicket som kommer stup i ett med mitt namn på. Jag hoppas verkligen att det går att bli av med. Jag kommer ju aldrig att köpa någon lott så det är bara slöseri med papper och tid att skicka till mig
Inga Magnusson

Postat av: Tyra Tok

Måste vara svindyrt dessutom med dessa glassiga broschyrer de skickar ut.

Svar: Mmmm .... men om man utan att fråga sin kunder kan konfiskera 160 miljoner från dem och så bara lotta ut c:a 60 miljoner av dem så finns det väl att ta av.
Inga Magnusson

2014-01-13 @ 13:52:21
URL: http://tyratok.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Jo, det att Postkodlotteriet är en skum inrättning har jag kännt på mig från första början, så jag gick aldrig med
och att man bara kunde betala lotterna via autogiro, gillade jag inte alls
och dessutom deras aggressiva reklam...eller hur man ska kalla det
och när man sedan får läsa och som mina aningar var.....att ägarna av detta lotteri tjänar storkovan...
Största orsaken till att jag regerat och kännt så är p.g.a att de framhållit att större delen av vinsten skulle gå till välgörande ändamål....vilket inte stämmer....som det visar sig nu
förut fick jag deras reklam var och varannan dag och blev så irriterad....
men nu sedan ett tag sedan så har den slutat att komma av någon orsak...
kanske de känner på sig att jag inte gillar dem ;-) :-D
eller också vill de undvika att eventuella vinster delas ut i det område i Stockholm som jag bor ;-)
man vet ju inte riktigt hur de funkar....



Svar: Jag kan bara hålla med dig i dina funderingar. Man undrar.-
Inga Magnusson

2014-01-16 @ 19:44:40
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback