OECD har alltså utifrån Pisa - undersökningarna kommit med första rapporten om vad Sverige behöver förändra.
- Högre lärarlöner och karriärvägar för lärare, för man menar att skolans kvalitet står och faller med just läraren. Sverige måste göra läraryrket attraktivt för att få behöriga och duktiga lärare. (Idag fylls inte ens utbildningsplatserna för en del lärarutbildningar!)
- Mer av klassundervisning så att läraren leder kunskapsbefrämjande samtal med hela elevgruppen. Det skulle främja matematikämnet som halkat i bakvatten, men även förbättra läsförståelsen.
- Bättre ordning i klassrummen så att det blir studiero.
- Högre förväntningar på elevernas insatser och ambitioner. I Sverige så skyller ofta elever som har svårigheter i skolan på skolan/ lärarna eller nåt annat. I andra länder, även Finland, så menar både elever, skolan och andra att studieresultaten i första hand beror på elevens egen insats i skolan och hemma. Den som inte lyckas så bra i skolan ska först och främst jobba hårdare själv, inte först förvänta sig mer stöd i skolan. Pisaundersökningarna visar att Sverige klart avviker där. Vi tycks ha en allmän uppfattning att det alltid är skolans fel om en elev misslyckas i skolan och vi har ständigt en levande debatt huruvida föräldrar verkligen ska behöva hjälpa sina barn med läxorna.
OECD har alltså enkelt uttryckt pekat ut de områden där Sverige avviker från de länder som når bättre resultat.
Mer resurser borde egentligen inte behövas säger man, det man har måste användas klokare. För Sverige satsar redan mycket på skolan jämfört med andra länder.
Det finns i mina ögon ett visst mått av klarsyn i den här analysen. Vi behöver exempelvis inte stirra oss blinda på klasstorleken, vilken hävdas avgörande i mer populistiska sammanhang (Svenska folket tror enligt undersökningar att klasstorleken är avgörande för studieresultaten! Och politiska partiet kan frestas att försöka vinna val på det, helt på tvärs mot forskningen!) . Jag tror absolut på den forskning som säger att mindre klasser bland de yngsta barnen i grundskolan ger bättre resultat. Små barn behöver liten grupp på grund av sina brister i gruppmognad. Men äldre barn får lika bra resultat i större klasser enligt den forskning som gjorts, eventuellt kan större klasser med två lärare vara en idé. Och jag tror det stämmer bara vi får de redskap som behövs för att skapa studiero.