Pisa-rapport och OECD

OECD har alltså utifrån Pisa - undersökningarna kommit med första rapporten om vad Sverige behöver förändra.
 
- Högre lärarlöner och karriärvägar för lärare, för man menar att skolans kvalitet står och faller med just läraren. Sverige måste göra läraryrket attraktivt för att få behöriga och duktiga lärare. (Idag fylls inte ens utbildningsplatserna för en del lärarutbildningar!)
 
-  Mer av klassundervisning så att läraren leder kunskapsbefrämjande samtal med hela elevgruppen. Det skulle främja matematikämnet som halkat i bakvatten, men även förbättra  läsförståelsen.
 
- Bättre ordning i klassrummen så att det blir studiero.
 
- Högre förväntningar på elevernas insatser och ambitioner. I Sverige så skyller ofta elever som har svårigheter i skolan på skolan/ lärarna eller nåt annat. I andra länder, även Finland, så menar både elever, skolan och andra att studieresultaten i första hand beror på elevens egen insats i skolan och hemma. Den som inte lyckas så bra i skolan ska först och främst jobba hårdare själv, inte först förvänta sig mer stöd i skolan. Pisaundersökningarna visar att Sverige klart avviker  där.  Vi  tycks ha en allmän uppfattning att det alltid är skolans fel om en elev misslyckas i skolan och vi har ständigt  en levande debatt huruvida föräldrar verkligen ska behöva hjälpa sina barn med läxorna.
 
OECD har alltså enkelt uttryckt pekat ut de områden där Sverige avviker från de länder som når bättre resultat.
Mer resurser borde egentligen inte behövas säger man, det man har måste användas klokare. För Sverige satsar redan mycket på skolan jämfört med andra länder.  
 
http://rod.se/%E2%80%9Dsvenska-l%C3%A4rare-beh%C3%B6ver-fler-karri%C3%A4rv%C3%A4gar%E2%80%9D
 
Det finns i mina ögon ett visst mått av klarsyn i den här analysen. Vi behöver exempelvis inte stirra oss blinda på klasstorleken, vilken hävdas avgörande i mer populistiska sammanhang (Svenska folket tror enligt undersökningar att klasstorleken är avgörande för studieresultaten! Och politiska partiet kan frestas att försöka vinna val på det, helt på tvärs mot forskningen!) . Jag tror absolut på den forskning som säger att mindre klasser bland de yngsta barnen i grundskolan ger bättre resultat. Små barn behöver liten grupp på grund av sina brister i gruppmognad. Men äldre barn får lika bra resultat i  större klasser enligt den forskning som gjorts, eventuellt kan större klasser med två lärare vara en idé. Och jag tror det stämmer bara vi får de redskap som behövs för att skapa studiero.

Kommentarer
Postat av: Ailas

I Sverige har skolan (läs lärarna) fått ta ansvaret för att som inte har fungerat! Det mesta är alltid någon annans "fel" och bör genast kompenseras med någon form av överseende. Så länge både föräldrar och elever mest förväntar sig höga betyg i st f goda kunskaper, kommer kräftgången att fortsätta. Politikerna yrar populistiskt om pengar hit och dit, men satsar vi inte redan nu mycket/elev, jämfört med andra länger?
Vi måste börja våga tala om att det är ett arbete att lära sig, men att det är en stimulerande och intressant resa!

Svar: Jo, enligt Pisa satsar vi bra med pengar på varje elev jämfört med andra länder. Det ser inte ut som om det är resursbrist som orsakar de låga resultaten.
Inga Magnusson

Postat av: soffie

tycker det är bra att det blir uppmärksammat på hur vi har det som lärare, jag har nu suttit med alla vårens utv.samtal och jisses vad det är mycket att göra inför dem men jag tycker det är så roligt att träffa eleverna tillsammans med deras föräldrar, må gott

Svar: Samtalen vill nog ingen lärare bli av med, de är givande och nödvändiga. Men allt pappersarbete är bedrövligt, en massa presumtiv juridik. Dvs vi ska dokumentera allt ifall att någon skulle få för sig att anmäla oss eller skolinspektionen skulle komma på besök, så ska det finnas papper på allt vi gjort och varför. Det mesta av det här är aldrig någon som frågar efter eller någon som kommer att kolla på. Tyvärr så racklar ofta våra datorsystem också så det måste till dubbelt arbete; både på dator och för hand.
Inga Magnusson

2014-02-20 @ 19:42:44
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Lennart Carlstedt

Mindre dokumentationshysteri, högre lön till lärarna, fler speciallärare och inga riskkapitalister i skolvärlden. Bra lärare är A och O men då måste de få chansen att undervisa och inte dokumentera varenda småsak.

Svar: Håller med. Friskolor är ok, men man måste kunna stänga ute / begränsa utrymmet för riskkapitalisterna, helt rätt.
Inga Magnusson

2014-02-21 @ 00:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback