Ordning

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hon-ska-forbattra-ordningen-i-skolan/
http://rod.se/b%C3%A4ttre-ordning-i-svenska-skolor
 
Björklund har förstått att det finns ett problem med brist på arbetsro i svenska skolor. Inte i alla klasser och inte överallt men tillräckligt mycket för att man måste ta det på allvar. Det blir tydligt i Pisa-rapporten där just dålig ordning och för sen ankomst till lektion  skiljer ut Sverige från andra länder som har bättre skolresultat. När man i Sverige undersöker vad eleverna själva tycker om sin skola så är detta med oordning ett återkommande klagomål. För övrigt så verkar svenska elever gilla sin skola och sina lärare, fast det kan man inte tro när man läser i media. 
 
Det är ett klokt beslut att ta reda på hur detta med dålig arbetsro har uppstått och vad man kan göra åt det. För det är ingen enkel problematik. Säkert behövs det flera olika lösningar för att komma tillrätta med det. Det handlar säkert om attityder både hos föräldrar och elever, men lärare och skola måste få rätt att dra gränser. För visst handlar en del av nonchalans mot ordningsregler om test av gränser.  För det är inte brist på ordningsregler i dagens skola. De  är många och mödosamt nedplitade, väl förankrade hos alla inblandade. Tyvärr så följer inte alla elever ordningsreglerna och då  har skolan inget att sätta emot. 

Kommentarer
Postat av: Lena

En lärare kan ha auktoritet utan att behöva vara auktoritär! Dessa a-ord var förfärliga efter Lgr -69 och yngre lärare har ofta försökt vara kompisar med eleverna. Djungelns lag! Någon annan stark kraft tar över och styr efter eget tonårshuvud.
I vissa klasser har man hörselskygg för att kunna tänka. Skulle någon annan yrkesgrupp acceptera en sådan arbetsmiljö, med decibel över 100?

Svar: Nej den arbetsmiljön med hög stress och hög ljudnivå skulle nog inte accepteras av många. Eleverna gillar den uppenbarligen inte heller. Något behöver göras.
Inga Magnusson

2014-03-01 @ 19:32:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback