Älgfärssoppa är en favvo!

Först fräser jag mycket lök och köttfärs i grytan till vänster. I grytan till höger kokar jag tärnade rotsaker i lätt saltat vatten, men bara till lagom tuggmotstånd.
När färsen och löken och vitlöken  är färdigfräst så häller jag på lite vatten från grönsakskok och buljongtärning. Detta får koka en stund med smulat torkade trattkantareller i.
 
Färsen och grönsakerna får kallna åtskilda o stå över natten. Sen imorgon blandar jag ihop allt och värmer och får en soppa som är kraftig i smaken men som ändå har grönsaker som smakar fräscht.
 

Kommentarer
Postat av: Lena

O det låt gott, måste provas

2014-02-04 @ 21:28:30
Postat av: Hannele på Hisingen

Mums! Sonen bjöd på Shepherd's pie på älgkött.

Postat av: Lennart Carlstedt

Låter smaskigt! Går nog på nötfärs också..

Svar: Ja, förmodligen även om man inte med automatik får så kraftig smak. Men det kan man väl ersätta med kryddor.
Inga Magnusson

2014-02-07 @ 23:10:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback