Min privata pensionsförsäkring sa jag upp igår!!!

Det låter pampigt med privat pensionsförsäkring, det är dock bara några futtiga hundralappar varje månad. Fast jag har troget betalat dem i drygt 40 år. Det var ju någon sorts feministisk kampanj då på 70-talet  att speciellt kvinnor måste ha det för att kompensera för att hemmatid med barnen gav lägre pension. Ja - eller nåt sånt var det. Så jag var lydig och tecknade en sån i något försäkringsbolag som har bytt namn, ägare och villkor  ett antal gånger sedan dess. Jag har inte brytt mig och pengarna har dragits med automatik.
 
Jag sade upp den därför att budskapet har gått ut att S-regeringen skulle från och med januari 2015,  i stort sett ta bort avdragsrätten när man sätter in pengarna, men behålla beskattning när jag tar ut dem. Då var alltså vitsen borta och mitt (och väldigt många andras sparande) var inte längre klokt att ha kvar. Jag tror att beslutet skulle ha fattats idag i riksdagen. Men har det det?
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/sa-forlorar-du-pa-pensionsforsakringen_4154725.svd
http://blogg.avanza.se/hemberg/2014/12/04/hardsalj-av-kapitalforsakring/
 
Idag vet ingen vad som gäller. Inte skatteverket. Inte politikerna. För nu blev det ju en annan budget - väl? Ingen vet om privata pensionsförsäkringar är avdragsgilla eller inte.
 
Ok,  kaos har det alltså blivit för dem som sparar stora belopp. Med mina försynta inbetalningar betyder det inte mycket. Jag låter nog de här premieinbetalningarna vila i alla fall. För när jag nu efter 40 år äntligen granskar vad jag har fått ut av detta blygsamma men långdragna sparande så är jag inte imponerad över bolagets förvaltningskonst.
 
De har disponerat mitt lilla kapital i alla år,  jag har fått en rätt blygsam avkastning, men de har tagit ut en rejäl avgift på sin förvaltning = hälften av inbetald årlig premie ( förvaltningen misstänker jag har inte varit av den aktiva sorten!) så om  jag drar bort förvaltningsavgiften och premieavgiften och avkastningsskatten så slår inte den årliga ökningen bankränta. Pengarna kunde jag lika gärna satt in på bankkonto och fått ränta.  Så illa kan försäkringsbolaget endast hantera kapital som staten indirekt subventionerat.  Jag kan ju tjäna några futtiga kronor via skattsedeln. Men min enda eventuella skattevinst är att jag hade högre skatt när jag betalade in, dvs skatteavdraget var mer värt då och möjligen lägre skatt när jag tar ut pengarna.

Kommentarer
Postat av: Arvid och Lydia

Tror att du gjorde helt rätt.

Vem som än kommer att bestämma, så kommer alla förmåner att försämras gradvis, helt enkelt för att ekonomin inte tillåter något annat.

Så har det varit de sista 30 åren och så lär det fortsätta vem som än styr. :-(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback