Välkomna alla elever ...
... har vi hälsat idag. Det finns en så positiv energi första dagen på läsåret, så mycket återseendeglädje och förväntan. Jag ser fram emot ett nytt läsår på Silbodalsskolan.
Sen ska jag skriva nåt om kontrastproblem i läsning, fast det blir nog på fredag när jag kan visa bilder på färgade läslinjaler. Imorgon är jag ju ledig och har sovmorgon och stryker tvätt (kanske!). Jag skriver nu ibland om lässvårigheter / dyslexi, men vill bara lugna med att enligt min erfarenhet så är det endast 1-2 elever i genomsnitt per klass som behöver ett mer långvarigt stöd för sin läsning / skrivning. Med tidiga insatser som vi gör på vår skola så blir läsproblem oftast hanterbara och läsningen blir så bra att den är användbar för att läsa de faktatexter som skolan använder. Med ELK, en läsande klass, som flera lärare nu kommer att använda och gå studiecirkel på, så tror jag att vi kan förbättra läsförståelsen också trots att barn läser betydligt mindre hemma nu än förr på sin fritid. Nu finns ju mycket annat roligt att göra på ledigheten vilket i grunden är positivt, men läsningen tar stryk. Skolan försöker kompensera det.
Kommentarer
Postat av: Gubben
Kunna läsa och förstå vad man läser är minst lika viktigt som att kunna räkna. Dagens barn borde väl kunna läsa och ha läsförståelse med all data tycker man. Ibland kan man själv undra hur det är med läsförståelse när man ska läsa en manual på datorn. Samma sak gäller även instruktionsböcker :-))!
Svar:
Inga Magnusson
Postat av: Znogge
Just nu tycker jag att vi har misstänkt många med läs- och skrivsvårigheter. Nästan så att det går inflation i diagnoser...
Svar:
Inga Magnusson
Trackback