Betygskriterierna ...

... är förstås uttryckta på nästan obegriplig svenska. Men annars är dagens betygssystem inte så tokigt egentligen. Det är i alla fall det bästa jag har sett under mina lärarår. De första betygen sattes utifrån lärarens iakttagelser, lite godtyckligt kanske. Sedan kom de relativa betygen med ett visst antal elever på varje nivå. Det blev konstigt. Det gick inte att få femmor om de redan var slut - typ. De betyg vi har nu utgår från att några steg i skalan innebär att man kan allt som ska uttrycks som mål för den nivån och så finns steg  under om man kan  mindre, för att uttrycka det enkelt ( o kanske obegripligt)  Fullständig rättvisa går inte att få förstås i betygssammanhang även om kriterier och nationella prov ska vara vägledning. Men som sagt, inte så tokigt ändå, det vi har nu, sett över tid.  
 
"Heja - Skolverkets kursplaner på enklare svenska" har jag inte sett men läser om i en ledare idag. Det var inte så dumt att få reda på. Den ska jag nog införskaffa.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/lagg-ned-skuggspelet/

Kommentarer
Postat av: Znogge

Vi har "Heja" på vår skola och den rekommenderas helt klart. Håller med, inte helt fel...

Svar: Tack för tips!
Inga Magnusson

Postat av: Gunnar

När jag gick i skolan så var det också bokstavsbetyg med flera nivåer. Stort A,lite a AB etc. Vad är det som är annorlunda nu med det betygssystemet som finns nu?

Svar: en del av betygsnivåerna är klart definierad i kriterierna Och den som inte når den nivån helt får betyget som är under den nivån (den nivån har alltså inga kriterier) Asch det är svårt att förklara märker jag.
Inga Magnusson

2013-10-30 @ 07:21:29
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback