Lihaget

Vi döpte vårt hus efter ett gammalt hus som fanns för länge sedan på Liane. Det stod där jag tog bilden överst, men är nedrivet för länge sedan. Stenbumlingarna efter husgrunden ligger precis i åkerkanten. Detta lilla hus var kyrkans erbjudande till dem som var utblottade och inte hade nåt, steget före fattigstugan. Lihaget var en liten stuga med en åkerlapp till och kanske nåt uthus, jag vet inte riktigt. Kanske var det möjligt att ha något husdjur och så göra dagsverken hos andra för att få till någon försörjning. Fattigstugan / fattiggårn var kan jag tänka mig i Guttarebol, där man byggde ålderdomshemmet.
 
Tja' detta var en liten orientering i gamla tiders socialvård utifrån platsen där vi bor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback