Världens vinter

Nu  har jag läst färdigt den här tegelstenen på 850 sidor, en släktkrönika, en spännande bladvändare trots sin storlek. Follett har lite samma ansats som Guillou, att skriva historiska romaner som involverar historiska fakta. Men Follett lyckas bättre. Och framför allt så slipper man alla politiska pekpinnar i Folletts böcker. Jan G. frossar i sina favvoteman; Islam och muslimer är alltid bra och England / engelsmän / Israel  är alltid dåliga.
 
 
Den här bokens handling är förlagd till tiden för andra världskriget och huvudpersonerna är placerade så att de finns med i händelsernas centrum, i de viktig politiska besluten.
 
 
Men berättelsen är framför allt en släkthistoria som griper tag och engagerar, de människor som beskrivs känns som verkliga, av kött o blod
Boken rekommenderas!
 

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Där har vi samma smak. Jag har läst de första två tegelstensromanerna och väntar på att han ska ge ut del nummer tre som jag tror blir nästa år.

Postat av: Inga M

Nästa roman i den här historiska serien borde alltså utspelas i efterkrigstiden med det kalla kriget, industrins framväxt med alla nya maskiners intåg bl.a. Den ser jag fram emot.

2013-05-05 @ 09:46:47
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Znogge

Har läst några av hans första böcker och minns att de var riktigt spännande!

Svar: Follett har tidigare skrivit romaner som utspelar sig i medeltida miljö, med bl.a. kyrkbyggarna o klostren
Inga Magnusson

2013-05-05 @ 10:58:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Pillan

Älskar tegelstenar i bokform. Får bli herr Follet igen snart nu då. : )
Tack för tipset.

2013-05-05 @ 22:08:50
Postat av: Trolda

Läste "Svärdet o spiran" för mååånga år sedan, och minns den som en av de bästa böckerna jag läst! NU läser jag mest barnböcker (o inredningstidningar-i mån av tid!- )och kan verkligen LÄNGTA efter att kunna "ligga o läsa en hel dag" igen... ;-) Men var sak har ju sin tid, o barnböcker ÄR mysigt!!! =D

Trolda - önskar fin helg! =D

Svar: Jag tror att den Follettboken var min första också, himla bra. Jag minns fortfarande stora delar av handlingen fast det var lnge sedan
Inga Magnusson

2013-05-08 @ 21:17:17
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback