Smickrad ...

... är jag förstås över att mina blogginlägg anses så läsvärda att de kopieras till andra nätfora. Fast det finns en hake;  enligt publicistiska grundregler så är det inte tillåtet att kopiera en text i sin helhet och publicera den i eget forum / egen bok / tidskrift / artikel eller dylikt. Den regeln har till och med lagstöd om inget ändrats den senaste tiden. Den egna bilden och den egna texten har alltså ett skydd. Detta kan givetvis upphävas om man frågar om lov. Likaså är det tillåtet att länka, referera innehåll med egna ord eller ta med kortare exakta utdrag utan att fråga först. Jag ville bara göra ett försynt påpekande att jag inte gett lov till någon publicering av blogginlägg någonstans.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Borde vara en självklarhet men ack nej. Yngsta dottern har sett sina bilder användas av andra mer än en gång...

Postat av: Lena

Morrr, så fräckt att sno någons ord och/eller bilder och låtsas att det är ens egna. Olagligt och oförskämt. Att citera och ange källan är en annan sak.

Att publicera någons bild med namn, utan att fråga, är heller inte tillåtet enligt PUL, PersonUpplysningLagen.

2013-05-24 @ 10:52:35
Postat av: AnnaKK

Ja, smickrad är nog det man får försöka att vara - för att på egen hand jaga såna som snor text och bilder pallar man väl knappt med...? <:-I

Ha en fin helg!!! :-)

2013-05-24 @ 11:24:58
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Svenne banan

http://www.bonuspresskopia.se/pages/Man_Far_Citera

Svar: Tack! Det ser alltså ut som om regelverket fortfarande ser ut som jag har uppfattat det. Man får citera ordagrant utan lov, men bara korta stycken ur texten så som någon mening om det är en kort text, typ artikel, lite längre ur en längre text, typ en avhandling.
Inga Magnusson

2013-05-24 @ 11:46:20
Postat av: Inger Maryissa

Nej man får inte kopiera texter och ta bilder från bloggar och hemsidor utan att be om lov först
Men det finns många som struntar i det tyvärr....
Har varit med om att t.ex.mina dikter hittats på andras hemsidor eller bloggar utan att de frågat först
och dessutom de inte har skrivit att det är jag som skrivit dem och med en länk till mig

2013-05-25 @ 18:48:57
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback