Läser bra ...

... gör barnen på min skola. Vi gör lästester i vissa åldersgrupper varje år och det har gjorts sedan decennier. Det innebär att vi har en mångårig statistik över läsfärdigheterna. (Tack för det G. !)  Himla roligt att konstatera att vi sedan ett antal år är tillbaka på de höga medelsiffrorna som vi hade under 80-talet! Vi trodde länge att den nedåtgående trenden var svår att komma till rätta med beroende på att barn har betydligt mindre fritidsläsning numera. Det finns så mycket  roligt att göra när man är ledig numera, läsningen har fått konkurrens( och det ska vi i och för sig vara glada över!).
 
Men vi har strävat på och försökt  och läsfärdighet ligger stabilt högt nu. Det beror självklart på att vi har duktiga lärare som på olika sätt ser till att barnen får mycket lästräning på skolan och lästräning på rätt nivå (viktigt!). Vi har  förskoleklasspersonal som grundlägger med språkstimulans.  Vi fångar tidigt upp de elever som är i riskzonen för att få problem med sin läsning och de får intensiva insatser direkt. Föräldrarna hjälper sina barn med läsningen, tappar inte sugen utan hänger i med stöd och uppmuntran. Biblioteket har vi ett gott samarbete med (barnboksbibliotekarie!), beställer kontinuerligt boklådor  till klasserna och det betyder att det finns alltid mycket böcker att välja på. Det stimulerar läslusten!
 
Jag har ett jätteroligt jobb!

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Jag hörde om ett läsprojekt på radion igår som lät spännande. Det var tydligen två hundägande lärare som hade fått en idé om att utbilda sina hundar till något som de kallar läshundar. Barn skulle helt enkelt läsa högt för dessa jyckar, vilket hade många positiva aspekter. Dels en emotionell i samspelet mellan barn och hund, men också på ett annat plan som handlade om att barnen aktivt valde att läsa sådant som de tänkte sej att hundarna skulle tycka om att höra och att det blev roligt att läsa för att hundarna allra rättade några läsfel och så där. :-)

Frågan är väl bara i vilken utsträckning hundar är välkomna till dagens skolor med tanke på alla allergier och så där...? Och barn som behöver specialträning ska ju aldrig behöva lämna klassrummet/den övriga klassen - men jag hoppas verkligen att man kan tänka sej göra undantag från den principen, för det här lät väl som något som absolut skulle kunna vara värt att prova!?

Svar: Ha ha...idén med hund är nog inte fel, fast eftersom vi inte får ha hundar på skolan så får det nog bli hemma.
Jodå en del barn som behöver extraträning i exempelvis läsning måste lämna klassrummet eftersom de annars störs i sin läsning av omgivningen. Deras huvudproblem kan just vara att de pga lättstördhet inte klarar att följa klassundervisning utan behöver få träna en liten stund i lugn och ro. Men det brukar inte vara något stort problem.Barn flyttar sig ofta numera i skolan, mellan olika platser. De jobbar i grupprum på egen hand eller i liten grupp. Det finns ofta också olika lärare och assistenter som kommer in i klassrummet för att hjälpa enskilda barn eller alla barn. Detta sker utan dramatik.
Inga Magnusson

Postat av: Caroline Blomstrand

Så otroligt glädjande att höra! Fantastiskt!
/Caroline

Svar: Ja, det är väldigt roligt. Vi har haft bra medelvärden ett antal år men inte vågat lita på att det skulle hålla i sig. Nu är trenden så stabil att vi det vågar tro på den och försöker bevara det vi har, så att det får fortsätta. Och med bara 16 och 17 elever i våra nya ettor till hösten ser det väldigt ljust ut. Det är roligt att vara lärare, men det vet du förstås redan! ;-)
Inga Magnusson

2013-05-30 @ 13:52:46
Postat av: Lennart Carlstedt

Att minska klasserna måste ju vara väldigt viktigt! Roligt att ni lyckats så bra. Man önskar ju att skolorna i förorterna fick möjlighet att anställ de bästa lärarna. Jag tänker på programmet Klass 9 a -det är vad som behövs för att förbättra skolresultaten. Inte friskolor drivna av riskkapitaliser. Just idag rapporterades tt John Bauer-skolorna gått i konkurs(!) vilket ställe 10 000 elever utan undervisning. Vilket visar vad vinstdrivna skolor ställer till med.

Svar: Enligt gedigen forskning så har det en viss betydelse för elevernas lärande med mindre klasser bland de yngsta barnen i skolan, men för de äldre ser man ingen positiv effekt av det. Sen är det inte bra med för små klasser heller. De innebär ofta att man måste åldersblanda eleverna och det är enligt Hatties stora forskning klart negativt för lärandet. (Jag trodde länge att det var positivt, men forskningsresultaten är tydliga)
Jag förstår inte varför man inte använder den individuella lönesättningen till att betala bra för lärare som vill jobba med stökiga klasser. Sen tror jag inte att "superlärare" är lösningen på skolans problem. Skolan måste nog arrangeras så att även alldeles normala lärare kan lyckas.
Det verkar ju inte som om det är 10.000 elever utan undervisning, skolor ska ju säljas till annan ägare. Och det där med hög vinst verkar ju inte ha varit förhanden eftersom de går i konkurs. Snarare tvärtom, förlust.
Inga Magnusson

2013-05-30 @ 23:12:32
Postat av: Lennart Carlstedt

Ja, nu beror det ju på vad man menar med "mindre" (vill minnas att forskningen visar att en grupp för att fungera väl bär omfatta ca 15 persone) men visst har du rätt i att för små klasser - liksom för små skolor - inte är bra.

Och visst kan man betala lärare extra för att de ska undervisa i de skolor som har lägst resultat. Sen tycker jag att en av de viktigaste faktorerna för en bra skola är bra ledning! Har sett alldeles för många exempel på dåliga rektorer som kan förstöra bra skolor.

Att andra ska ta över är kanske ingen tröst för de elever som i ett slag blivit av med sin skola! Att de lägger ner beror ju just på att de har krav att gå med vinst! En skola är inget industriföretag! Och majoriteten av Sveriges befolkning vill inte ha vinstdriven välfärd. Vilket även gäller Alliansens väljare. Politikerna går i otakt.

2013-05-31 @ 23:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback