Förstatliga skolan!

 Allt oftare krävs att staten tar tillbaka ansvaret för skolan. Och det är rimligt. Det är ju ändå staten som lagstiftar om skolans kvalitet, som genom läroplaner, kursplaner  o nationella prov talar om i detalj vad eleverna ska kunna. Dessutom reglerar man en stor del av lärarnas arbetsinnehåll uppifrån numera. Då är det inte mer än rätt att staten också betalar fullt ut vad det kostar och tar ansvar. Med staten som arbetsgivare skulle det kanske gå att få till rimliga löner också. Rikspolitikerna har ju talat sig varma för en höjning av lärarlönerna o då kan man som arbetsgivare ordna till det istället för att sitta i Stockholm och klaga över snåla kommuner.

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag tror också detta är enda rätta vägen för skolan efter 20 års mörkervandring.

2013-05-07 @ 08:50:44
Postat av: Gunnel

Ja, tänk om detta blev verklighet! Då kanske det blev lite lugn och arbetsro i skolan framöver också.

Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker också det är bättre om staten tar tillbaka ansvaret för skolan

2013-05-07 @ 18:39:15
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Lennart Carlstedt

En god tanke.

2013-05-07 @ 22:33:24
Postat av: Gunnar

Jag har inte tyckt så tidigare men nåt måste göras för att motverka de stora skillnader som nu finns mellan olika skolor.
Funderar på om en regionalisering skulle kunna vara ett första steg? När det gäller gymnasiskolan så har jag alltid tyckt att den borde vara styrd från län eller region. Värmland har kört med stor överkapacitiet i alla år som gymnasieskolan har varit kommunal.

Svar: Gymnasieskolorna borde absolut organiseras på länsnivå, den lokala överkapacitet som man har nu är bara vansinne.
Inga Magnusson

2013-05-08 @ 14:43:36
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Herta

Det fanns ju en annan tanke när man tänkte varför man skulle ha privata skolor. Det fanns ingen tanke om vinsten utan det handlade om att man som förälder skulle kunna välja alternativ utifrån sådant man ville ha för sina barn i skolan, idéer värderingar osv. Men man pratade inte om vinsten. Jag vill inte ha en vinstdrivande skola.Basta!

Svar: Ett privat företag som investerar kapital i någon verksamhet måste kunna få ta ut en vinst från det som avkastning på sina pengar. Annars skulle allt kapital läggas i madrasser världen över, inget satsas i företag o industrier. Men de här oskäliga vinsttagen som det varit frågan om här måste stoppas. Kanske genom vissa krav på personaltäthet eller någon annan kvalitet. Men då måste givetvis samma krav gälla kommunala skolor också.
Inga Magnusson

2013-05-08 @ 18:39:01
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Lennart Carlstedt

Nej, inga vinstdrivna skolor. I Norge och Danmark finns privata skolor men vinstförbud. Varför är det så omöjligt i Sverige?

Svar: Oavsett vad som är möjligt eller inte så är jag för ett rimligt vinstuttag i den privata företagsamheten, oavsett om det gäller skolor eller annat. Den som satsar med sin arbetsinsats ska ha lön o den som satsar sitt kapital ska kunna ta ut en skälig vinst. Det är rättvist för båda delarna behövs för verksamheten.
Inga Magnusson

2013-05-08 @ 22:31:00
Postat av: Herta

Håller med Lennart här van. Man behöver ingen vinst. Däremot kan man prata om investeringar dvs medel man får in på att driva skolan. Detta är ingen vinst utan mera omkostnader. Det handlar om att man har en idé på en skola utifrån ett speciellt perspektiv. I det samhället finns inga vinster utan omkostnader och andra kostnader för verksamheten. Man driver inte en verksamhet( gäller även äldreomsorg) för att tjäna pengar utan för att erbjuda någonting som man tror skall vara bättre för människor.

Svar: Skrev ett långt svar aom bara blev borta. Suck!Det kommer alltid att finnas ideella organisationer som är beredda att driva skola utan att ta ut en avkastning på insatt kapital, typ kyrkor, pedagogiska inriktningar som ex Waldorff, föräldraföreningar osv. De är säkert beredda att återinvestera allt eventuellt överskott igen i verksamheten. Men jag vill gärna se att man kan driva skolor som företag o kunna ta ut en rimlig vinst för att få en förräntning på de pengar man satsat. Det skulle ge fler friskolor och en större bredd i utbudet. Men som sagt vinsten måste vara rimlig o hur man ska få till det måste besluta om i politiska fora.
Inga Magnusson

2013-05-09 @ 08:56:02
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback