Demokrati
Det är så självklart för oss att leva i en demokrati, med ett demokratiskt styrelseskick! att vi oftast inte ägnar en tanke åt vad ordet betyder.
Ordet betyder ordagrant folkstyre o kommer från grekiskan där man först hittade på att många skulle få vara med och bestämma genom omröstningar. Nu tycker vi kanske inte att grekernas och romarnas folkstyre var så mycket att hurra för. det var bara fria män som hade rösträtt. Men det har ju utvecklats genom åren.
Folkstyre sker alltså hos oss inte genom regelmässiga stormöten eller täta folkomröstningar. Vi har ett system där vi på kommunal nivå röstar på politiska partier. De har förhoppningsvis presenterat vad de vill åstadkomma i en programförklaring och eventuellt på namnlistor visat vilka personer som man vill se som det egna partiets företrädare. Utifrån rösterna i valet så tilldelas partiet ett antal platser i högsta beslutande församling, kommunfullmäktige.
Sen beslutar partiet i demokratisk ordning vem / vilka som man vill se i olika nämnder och styrelser, om vi nu rör oss på kommunal nivå. De personer som partierna föreslår ska sedan godkännas genom beslut av majoriteten i den demokratiska församlingen. Och detta gäller tills det är dags för nästa val. I korta ordalag är detta en enkel förklaring av hur demokrati är uppbyggd i vårt land.
Demokrati är också att det är tillåtet att debattera öppet utan hot och trakasserier. Demokrati innebär också att de som är valda till de demokratiska församlingarna ska få verka i dem utan att bli hotade eller trakasserade. Det är också demokrati. De personerna sitter inte på eget mandat utan är valda, har fått ett förtroende att vara en del av belutsprocessen mellan två mandatperioder.
Den demokratiska beslutsprocessen under pågående mandatperiod bygger även den på majoritetsbeslut. Det innebär att ett förslag som får mer än hälften av rösterna har vunnit och är det som gäller. Sen kan en minoritet uppleva sig överkörd, arg, upprörd, tillintetgjord osv. Men detta är demokratins spelregler. Det kan ibland upplevas som tufft men vi har inget bättre system för att styra vårt samhälle i stort eller smått.
Julia: Du har kommenterat under det här inlägget men det är riktigt tjurigt för mig att få till ett svar. Först skrev jag ett långt o genomtänkt svar som bara försvann när jag skulle publicera därför att uppkopplingen försvann. Nu när jag skulle sätta mig vid en riktig dator o svara så försvann din kommentar från mitt bloggbord där jag kan jobba. Alltså skriver jag ett svar här istället i inlägget:
Som ett förtydligande så hade både Centern o Allianspartierna i Årjäng i sina programförklaringar inför nuvarande mandatperiod med uttryck om att ta ansvar för den kommunala ekonomin och att bevara bygdeskolorna så länge elevunderlaget medger det. Man har alltså inte utfärdat löften om att behålla alla småskolor under alla omständigheter. Svårt att hävda brutna vallöften då. Och så kan man ifrågasätta om den s.k. Nya Alliansen tar det gemensamma ansvar för den kommunala ekonomin som man lovat i valprogram genom att inte förespråka en budget som går ihop annat än om man lämna springnota till kommande generationer.
Jessica; Du har i din kommentar med en svepande anklagelse som jag inte vill ge utrymme på bloggen därför väljer jag att svara dig här istället för att publicera det du skrivit. Du har två saker som du anser är odemokratiska i hanteringen av beslut runt skolnedläggningarna. Det ena vill jag alltså inte ta upp och det andra handlar om att man bör invänta folkomröstningen innan beslut. Jag vet inte men jag antar att majoriteten har försökt få fram ett beslut i god tid före höstterminsstarten så att verksamheterna kan planera bra. Sen utnyttjade en minoritet möjligheten till återremiss av ärendet så nu blir beslutet förskjutet. Hur långt fram i tid vet jag inte och antagligen ingen annan heller. Så det kanske blir som du vill, beslut efter folkomröstningen.
Kommentarer
Svar:
Nu får man trösta sig med att folkomröstningar hos oss är enbart rådgivande, inte beslutande som i ex Schweiz där man använder dem flitigt. Det blir konstigt att rycka ut en liten fråga ur sitt sammanhang, bla fritt från ekonomiska konsekvenser. Ofta blir det ju också så att endast de berörda röstar, vilket riskerar att snedvrida ett röstresultat.
Inga Magnusson
Svar:
Ja, att kompromissa och schackra fram till politiska beslut är inget att missunna någon
Inga Magnusson
Svar:
Jo, det är demokrati. Jag vet inte vad du menar som inte är demokrati i det här sammanhanget. Var finns de demokratiska avstegen? Ett antal personer är tillsatta i demokratisk ordning att fatta beslut fram till nästa val och de tar sitt ansvar och gör det. Ingen av dem ska trakasseras personligen för detta och kallas exempelvis "cancersvulst som borde elimineras" som skett nyligen i ett FB-inlägg av en person som tillhör bygdeskolbevarasidan! Fram till folkomröstningen har ni ett jobb med att försöka styra upp de här anhängarna som förföljer folkvalda politiker. Att låta sånt passera med tystnad är lika med ett godkännande, i alla fall är det så vi jobbar med mobbning och trakasserier i skolan. Nätmobbning och mobbning handlar inte enbart om person till person utan lika mycket om massans tystnad och därmed godkännande. Till demokratin hör sakliga debatter men inte personförföljelser. Inget av detta som förslås beslutas är Katarinas personliga åsikter utan det är Centerns åsikt i Årjäng och hon har gott stöd i sitt parti. Naturligtvis inte av alla men av en betryggande majoritet.
Elevunderlaget har man bedömt inte räcker till längre. De flesta av oss har sett de nedslående siffrorna när det gäller elevunderlag i hela kommunen, trenden har varit likadan under många år, även om enstaka år gett mer förhoppningar. Fast på lång sikt så är det neråt. Och någon gång måste man sluta drömma om en befolkningsexplosion på landsbygden här och vara realist.
Skälen kan jag inte helt utan och innan men för mig handlar det mest om kvalitet. Det blir svårt enligt skolutredningen att upprätthålla kvaliteten på de små skolorna framöver med så litet elevunderlag. Undervisningen blir svår att få till på ett bra sätt med så ojämnt fördelat i åldrar, grupparbeten är inte så lätt att få meningsfulla, lagsporter blir svårt. Det blir framöver svårt att rekrytera behöriga lärare. Lärare som utbildats de senast decennierna har smala behörigheter och endast i ett par tre ämnen. Det blir knepigt att uppfylla den nya skollagen, som kom till under mandatperioden och som ingen visste nåt om innan, den lag som faktiskt inte ger någon väg ikring; lärare ska vara både bra och behöriga. Vad tycker du? Kan en skola bli hur liten som helst och fortfarande hålla hög kvalitet? 5 barn? 10 barn? 15 barn? Finns det någon gräns neråt? Enskild undervisning?
Sen finns det förstås en ekonomisk aspekt också även om den inte är viktigast för mig. Eleverna i den minsta skolan är dubbelt så dyra per elev som eleverna på den stora skolan Silbodal. Visst kan man säga att alla ska få så bra undervisning som möjligt men både du och jag inser att den gemensamma kakan är begränsad. Och det trista är att de här extra pengarna som de små skolorna kostar går mest till lokaler.
Jag ska inte försvara Centerpartiet i Årjängs alla beslut och jag kan inte alla turer runt detta men det kan behövas en saklig motvikt till en del av det som cirkulerar på nätet just nu.
Inga Magnusson
Svar:
Ja, de demokratiska beslut om varg som är fattade i vår riksdag, dvs 150 vargar max, accepterar jag. Men resten av rovdjurspolitikeländet står EU för och där finns ett stort demokratiskt underskott som gör det tveksamt att hävda den organisationens rätt att mixtra med den typen av beslut. Det jag diskuterar i mitt inlägg är kommuners demokratiska upplägg. Om vi ska prata eventuell demokrati i EU så får det nog bli i annat sammanhang. Jag ifrågasätter om EU är ett demokratiskt bygge.
Inga Magnusson
Svar:
Hej JuliaNu påstod jag inte att ni inte jobbade med frågan. Jag beskrev vad som händer just nu och de generella mekanismerna runt mobbning och nättrakasserier. De är ju allmängiltiga antingen det rör barn eller vuxna.
En eloge till er för att ni tar frågan på allvar och motverkar det som sker. Jag skulle önska att partierna inom den s.k. Nya Alliansen också försökte hantera detta som vuxna människor med god etik, så att den stora tysta massan sätter ner foten när det gäller den personfixering som man ägnar sig åt, istället för sakfrågor.
Nu är inte jag politiker så jag kan inte säga vilka avväganden man gjort. Men jag ser inte något vallöftessvek från min horisont. En valperiod är flera år. Förutsättningarna hinner ändra sig under tidens gång så som det gjorde nu med ny lagstiftning om högre kvalitetskrav på skolan och nya problem med ekonomin. Centerpartiet tillsammans med övriga borgliga partier i kommunen har tvingats lägga ner små skolor förut, det är ingen nyhet. Självklart hoppades vi alla för några år sedan att få se ett stort trendbrott när det gäller inflyttning av barnfamiljer när vi nu fick så många nya arbetstillfällen vid köpcentra. Men det blev inte så och då får man ta konsekvenserna av detta, även om man befinner sig mitt i en mandatperiod. Och man måste se till elevunderlaget i hela kommunen under en längre följd av år för att kunna planera på kommunnivå så som man har ambitionen att göra nu.
Du säger att ni är en föräldragrupp som arbetar för bättre skolkvalitet i kommunen men det jag ser av er utåt är en ganska upprörd och förtvivlad grupp som kämpar för de minsta bygdeskolornas bevarande. Men internt kanske ni står för något annat. Jag har till exempel inte sett något av var ni drar gränsen neråt för en skola än. Kan en skola vara hur liten som helst och fortfarande hålla hög kvalitet? Räcker 5 elever? Eller 10? Eller 15? Eller 20? Var går gränsen för kvalitet?
Inga Magnusson
Svar:
Vi är helt överens om att debatt och öppenhet är förutsättningar för att demokratin ska fungera. Och det måste också vara tillåtet att bli besviken. Men när fokus i debatten blir personfixerad istället för sakcentrerad då blir det ett demokratigränsfall. Och då får debattörerna se upp så man inte hamnar i ett åsiktsflöde som gränsar till trakasserier, speciellt när det sker på nätet där allt går så snabbt och kan bli så fel. De möjligheter vi har idag att diskutera både politik och annat på nätet är en gåva, men vi har inte lärt oss att hantera den bra än här i Sverige. Ibland går det överstyr.
Ja, politiker pratar inte så sällan om den demokratiska processen. Det beror på att den i sin omständighet och sin långsamhet kan verkar irrationell och frustrerande för den som inte är insatt i hur den funkar. Men demokratin har sina regler, ibland möjliggörs för snabba beslut, men också långbänkar. Det är nog mest att hacka i sig. Som jag skriver i mitt inlägg så är så att säga själva lagstiftningen runt demokratins procedurer inte något vi kan ifrågasätta annat genom att driva en lagstiftningsändring. Den ligger fast och kan i en handvändning inte omformuleras som du efterlyser.
Jättebra om många unga under den här resans gång har blivit politiskt intresserade. Det fattas konstant unga människor i kommunpolitiska sammanhang. Ett engagemang via ett parti i kommunen ger möjlighet till att få insikter i hur ekonomin fungerar och hur den kommunala lagstiftningen fungerar. Det blir för många tyvärr en överraskning har upplåst man är i sitt agerande. Det finns många lagkrav att leva upp till, som sedan ska balanseras mot kommuninvånarnas och väljarnas önskemål.
Exempel på såna lagkrav som finns med i just den här processen är kraven på en ansvarsfull ekonomi och kraven på behöriga lärare från o med 2015.
Inga Magnusson
Svar:
Vad menar du med icke aktiva politiker???
Inga Magnusson
Svar:
Men det är väl himla bra om det du kallar vanligt folk informerar sig om de beslut som fattas i kommunen och debatterar sakligt. Där ser jag inga begränsningar. Inte allt, men en alldeles för stor del av det som seglar omkring nu i skoldebatten i Årjäng är inte alls en debatt i sak, utan ren personförföljelse och svepande anklagelser
Jag har på min lilla blogg 4 kommentarer som jag inte publicerat av de skälen, en av dem är full av personliga påhopp på mig o andra.
Inga Magnusson
Trackback