Jadekyckling...

.... är ett recept som jag fått från matglada kollegor. Igår kväll gjorde jag rätten första gången o det blev riktigt bra. Så här gör man
 
Fyra pers
 
Fyra kycklingfileer, stek själv i olja, salta o peppra eller köp färdiggrillade
 
Marinad
 
1dl soja, 0,5 dl vatten, 2 msk socker, 2 msk vinäger, 2 msk sesamolja, 2 msk färsk riven ingefära, 4 pressade vitlöksklyftor (kunde kanske vara finhackade), 2 krm sambal oelek.
Blanda allt, ta av en del till serveringen
Låt kycklingfileerna dra en stund i resten
 
Varva Romansallad, skivad avokado, gurka, mango med köttet (skuret i skivor, eller i bitar), eller lägg köttet ovanpå
 
Jag valde att dela på det  så grönsakerna var på ett fat o den varma kycklingen på ett annat, som jag kunde värma i  micron före servering. Det går åt mycket grönsaker
3 avokado, 2 mango, en halv gurka
 
Till detta serveras ris.
 
Och jag körde kräftor till förrätt o brulepudding till dessert.
 
Vi åt detta tillsammans med goda vänner igår lördag kväll. Äntligen lyckades vi haffa R o I i Snarkil att komma ut till Agnars, det har varit på g flera gånger förut. Vi skulle ha varit två till egentligen, men flunsan härjar just nu. Vilken trevlig kväll vi hade! Många gamla minnen och så nya planer blev det.

Kommentarer
Postat av: Hannele på Hisingen

set får bli kyckling till påsk

Postat av: AnnaKK

Det där låter jättegott!! :-)~

Vi var i Ullared igår, och när vi kom hem så orkade vi absolut inte fixa nån middag utan beställde en pizza istället. En sån där gigantisk familjepizza - som vi blir tvugna att käka idag också, för det blev massor över trots att vi var tre stycken som delade på den... <:-) Inte det mumsigaste jag vet, men onekligen en snabbfixad måltid när man känner sej lat...

2013-03-24 @ 09:49:31
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Gunnar

Låter som nåt hustrun skulle tycka om. För mig som är vegetarian funkar det så klart inte.

2013-03-24 @ 16:52:27
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Lennart Carlstedt

Kan du inte byta kyckling mot Qorn eller tofu, Gunnar? Själv blir jag sugen på att pröva ditt recept, Inga!

2013-03-24 @ 23:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback