Lärarrollen ska stärkas ...

... enligt ett utspel från Björklund och lärarfacken. Man kanske kan anta att detta är en reaktion på S tidigare fokus på skolan. Det ska bli:
 

1. Höjda lärarlöner och karriärtjänster.

2. Minskad administration.

3. Legitimation och behörighet.

4. Högre antagningskrav.

5. Lämplighetsprov vid antagningen till lärarutbildningen.

6. Didaktiken som handlar om hur undervisningen ska läggas upp måste stärkas.

7. Övningsskolor inrättas för lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

8. VFU bör utvecklas i uppföljning, bedömning och prövning av lärarstudenter.

9. Introduktionsåret utvecklas.

10. Ett nytt skolforskningsinstitut ska inrättas.

http://www.dn.se/debatt/tio-forandringar-som-ska-radda-den-svenska-skolan

 

 

1-4: Tveklöst bra, men den springade punkte är hur staten ska kunna tvinga kommunerna till att betala högre lärarlöner utan att man själva tar över ansvaret för lönesättningen. Facken har ju skändligen misslyckats de senaste decennierna.

5: Den  tror jag inte på, det är omöjligt att testa lämplighet till lärare.

6-7: Bra.

8:På något sätt måste man stärka dem som har hand om VFU så att bedömningarna kan bli mer korrekta. Det är idag väldigt svårt att underkänna någon. Kanske ska ansvarig handledare helt enkelt vara en lärare från lärarutbildningen. Varför inte ta tillbaka de gamla metodiklärartjänsterna?

9. Att som nu ha ett introduktionsår där den nyanställda läraren är helt utlämnad åt slumpen om det ska bli klart behöver förstås utvecklas. Och det borde vara obligatoriskt att mentor utses under det året och kostnaderna för mentorskapet bör ligga på staten alternativt knytas till lärarutbildningarna, så det året blir en logisk fortsättning på grundutbildningen.

10. Ett nytt skolforskningsinstitut låter lite tveksamt. Den skolforskning som myndigheter, högskolor och universitet har bedrivit har under många år inte varit särskilt klassrumsnära, om man uttrycker sig diplomatiskt. Ytterligare ett beror alltså i hög grad på vad det ska syssla med. Om det enbart ska med sina forskningsresultat legitimera politiska beslut klarar vi oss bra utan.


Kommentarer
Postat av: Lena

Jag håller absolut med dig om de flesta punkterna. Under nr 5 måste jag dock anmäla avvikande uppfattning.

Två gånger har jag varit med om att lärarstudenter tvingats avbryta sin utbildning under den sista terminen. Anledningen har varit att de varit totalt omöjliga i kontakterna med eleverna. Det har varit VFU-ledarna som slagit larm.

Det är så dags! Tänk vad det kostat i form av studentens studielån och möda under flera år. Det har varit så mycket bättre om de fått en aning om detta innan de satsade på att bli lärare. Ofta ett negativt val. "Kommer man inte in någonstans kan man ju alltid bli lärare eller präst".

Svar: Bra om VFU kunnat hejda olämpliga lärare. Men hur menar du att man kan kolla upp om någon är lämplig som lärare? Förr så hade man en förpraktik innan man antogs till lärarutbildning, kanske en ide. Den togs bort med motivet att det var svårt med försörjningen under tiden. En variant är förstås att lägga den alldeles i början på utbildningen så att det går att få studielån. De som blir avvisade har då inte hunnit låna på sig en massa pengar som blir fallet om man väntar till i slutet av utbildningen.,
Inga Magnusson

2013-06-03 @ 19:42:56
Postat av: Lennart Carlstedt

Kaske kan en lämplighets bedömning ändå sålla ut de klart olämpliga? Men vilken instans ska göra detta?

Det är många vackra ord men vi får nog vänta och se hur det blir i praktiken.

2013-06-03 @ 23:49:17
Postat av: simon

1.lönesättningen blir inte permanent så där ska vissa i lärarkåren bli alliansen trogen...

2.administrationen ska bli mindre låter tveklöst bra men hur kommer det se ut i praktiken? kommer andra krav som kommer fylla ut denna potentiella reflektionstid för undervisning, då är det bara en chimär.

3.leg- har ju bara blivit en chimär.

4.lär inte elever sig något under studietiden? är inte lärande en process i ett livslångt lärande? under gräver skolans egna värden.

5. enligt vilka kriterier?

6.lärande är inte en metod (alltså hur ovetenskapliga är alliansen)

7.testat tidigare inget bra resultat.

8.ja det kan vara bra alternativt att studenter då kan få läsa extra drama och metodologi kurser för att få fortsätta utbildningen.

9.skrota iden och arbeta mer för granskande av kollegors klassrum för att hitta inspiration och se elever i andra konstellationer.

10. alliansens syn på forskning är väl den samma som gäller för regeringsriktade forsknings satsning det som är ekonomiskt lönsamt är efterfrågat... då nej tack. metodikforskning i relation till betyg snacka om flum.

2013-06-07 @ 10:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback