Landsbygdsfrågor ...

... kan bli heta i valet 2014 och det vore bra! Men jag blir lätt illamående när jag ser att Miljöpartiet betecknar sig som landsbygdsparti. Det är ju deras, ibland huvudlösa, krav på att Sverige ska vara bäst i klassen när det gäller olika restriktioner inom jordbruk, skogsbruk och odling som har dödat en stor del av vårt jordbruk. Med de stora extrakostnader som det medför så har svenska bönder en stor extra ryggsäck ekonomisk att släpa på jämfört med andra länder. Resultatet har blivit att många svenska bönder har fått ge upp och  idag  produceras inte tillräckligt med livsmedel inom landet. Vi har blivit den största importören av livsmedel och vi har ingen aning om hur det vi importerar produceras. Visst ska vi ha en god djurhållning och miljötänk i jordbruket, men om det ska vara bättre än alla andra så måste staten gå in och kompensera för det, i annat fall blir konkurrenssituationen ohållbar. Inte är det bättre för miljön och djuren om vi istället understödjer sämre förhållanden i andra länder genom import.
http://www.dn.se/nyheter/almedalen/lantliv-blir-het-valfraga/
http://www.dn.se/nyheter/almedalen/politikerna-maste-ta-tag-i-landsbygdsfragor/
 

Kommentarer
Postat av: Josephine i Bryssel

tragiskt, restriktioner och miljölagar ska skötas på EU-nivå. Vår miljö är global och inte nationell. Det märkte jag nu med debatten och röstningen kring förbudet mot pesticider som dödar bin. Det var ett stort engagemang och miljövännerna fick igenom det till sist - opinionen vände Tyskland (där bl.a. Bayer annars lobbade hårt för att få behålla sina kemikalier) och Spanien och några länder till där ministrarna tidigare inte verkade bry sig eller veta vad det handlade om. Innan när jag bodde i Sverige var jag mot EU, men sen flyttade jag utomlands och tack vare Sveriges EU-medlemsskap var papprena för att få jobba och uppehållstillstånd i Nederländerna inga problem och här i Bryssel har jag lärt mig lite till. Jag säger inte att EU fungerar bra - för det gör det inte med så många starka viljor - men EU behövs för maktbalansen. Det är vi mot Amerika och Asien - om inte de globala företagens makt kan begränsas har Europas stater ingen framtid.

Svar: Jo, det finns vettiga saker att lämna till EU för beslut, men Sveriges ambitioner att vara duktigast på miljöområdet har tveklöst tagit död på en stor del av det svenska jordbruket. Och klåfingrigheten på rovdjursområdet diskvalificerar absolut den här unionen i mina ögon. Man har utan att blinka undanröjt beslut som fattats i demokratisk ordning i svensk riksdag och ersatt dem med diktat från Bryssel, helt egenmäktigt. Nej detta är en maktfullkomlig organisation som vi bör gå ur så fort som möjligt. Dessutom kostar den alldeles för mycket pengar i förhållande till vad som uträttas, en enorm byråkrati.
Inga Magnusson

Postat av: Lena

Nu har SD lanserat "Landsbygdslyftet". Inte kan väl de tillföra något i frågan, men det är kanske äntligen ett tecken på att glesbygden börjar bli intressant inom politiken.

2013-06-29 @ 19:37:18
Postat av: Lennart Carlstedt

Håller med Josephine. Att det är svårt för landsbygden är ju en global trend världen över och det är svårt att se att MP skulle ha så stor skuld idet. Vad har centern som suttit i regeringen i åtskilliga år gjort för landsbygden? De tycks mest vara intresserade att maximera rösterna i storstan.


Att mjölkbönderna har det svårt beror bl a på att jätten Arla betalar uselt för mjölken. Senast idag såg jag att här i Falkenberg ska Källsjö mejeri starta igen - mjölken kommet att kosta en krona mer men det tror jag folk är villiga att betala. Vi har också Vapnö här nere som konkurrerar med Arla. Arla som förut var böndernas egen organisation är nu jätten Gluffgluff som bara tänker på lönsamhet. Mejeriet i Falkenberg som tillverkade Hushållsost ska flytta till Danmark...Nej, fram för mindre entreprenörer som kan utmana Arla! På 70-talet kom det ut en bok som hette Litet är vackert - ekonomi som om människor betydde något. Det är ett mål att sträva efter.


Och EU behövs om Europa ska ha en chans att utmana USA och Asien. Samma bestämmelser om djurskydd som i Sverige!

Svar: Var skriver jag att Centern har gjort mer? Du har rätt i det du skriver om mejerierna, men staten har absolut sin del, det finns en hel del i böndernas ryggsäck som kommer från kompromissandet med MP och som inte kompenseras. Det innebär att mejerierna vänder sig till andra länder för import av livsmedel. Det behöver inte handla om EU, nyligen såg jag mjölkprodukter från Australien. Vad man har för djurskydd och andra miljörestriktioner där vet jag inte. Sen gillar jag inte tanken på handelskrig mellan världsdelar heller typ "sätta emot".
Inga Magnusson

2013-06-29 @ 23:08:49
Postat av: Josephine

Handelskriget är inte en tanke, det är verklighet. Idag är det omöjligt att köpa en ryggsäck tillverkad i Tyskland - priset skulle bli det dubbla jämfört med dem som masstillverkas i Asien.

För ett tag sedan (jag minnstyvärr inte längre när) försökte man att ta bort tull, eller vad det nu var, på importerade T-shirts. Man blev tvungen att raskt återinföra det eftersom marknaden plötsligt överspolades med billiga t-shirts vilket lamslog övrigt Europeisk textilindustri.

Om Asien skulle tillverka och sälja sina produkter inom Asien och Europa inom Europa skulle mycket vara vunnet - behöver vi verkligen gröna bönor från Egypten? eller som jag såg sist i affären - päron från Sydafrika?
Dessutom - om de som tillverkar dem ska ha råd att köpa dem måste företagen börja anpassa löner osv till drägliga nivåer. Vi håller medvetet låglöneländerna på samma sociala nivå som under industrialiseringens begynnande i Europa och Amerika under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Reformerna kom inte av sig själva eftersom "markanden" ville det - de kom för att människor kämpade sig till dem.

Michael Moore har beskrivit fenomenet så himla bra i bl.a. filmen "Roger and me" men också i sin bok "Here comes trouble" - när höjdarna bestämde sig för att slakta biltillverkningen i USA och flytta den till Mexico - slaktade de också hans hembygd. Det var inget oundvikligt de gjorde - det var ett beslut i girighetens namn för att kamma hem miljoner. Att tusentals blev arbetslösa och de som tidigare hade råd att köpa en bil inte längre skulle få råd att göra det, sket de fullkomligt i.

Svar: Jag är tveklöst rädd för vart det tat vägen med detta käbbel som nvolverar hel kontinenter, inte bara enstaka länder!
Inga Magnusson

2013-07-01 @ 17:21:49
URL: http://giraffen197.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback