Hamfri på Sellereveckan

http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Hamfri
https://www.facebook.com/pages/SS-Hamfri/308081252655450
Sellerevecka är det nu, dvs aktiviteter varje dag på hembygdsgården 18.00 - 21.00.  Tror att det är barnens dag idag men är lite osäker. Vi ska dit imorgon torsdag för att lyssna på Jack Vreesvik och Göran Samuelsson, ska blir jätteroligt. Biljetter kan man köpa hos Rickard på Ica - Sillerud. Sen ska vi också dit på fredag för gammaldags mat, det är tradition varje år.
http://www.sillerudshembygd.se/evenemang-16419369
 
Och lilla ångbåten  Hamfri gör turer på Svensbysjön ikväll onsdag  och på fredag. Hamfri är döpt efter Humphrey. Bogart som spelade in the African Queen. Lanthandlare Rickard var i Upperud för att köpa kylanläggning till kafét och fick plötsligt frågan om han vill köpa en ångbåt också. Och det ville han. Det ville dessutom drygt 10 andra också, så nu har Hamfri flera ägare och kan hyras med skeppare för bröllop, födelsedagar och andra evenemang. Bilden ovan från Hamfris hemsida, osäker på vem fotografen är.
http://nwt.se/arjang/article1196669.ece
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Den ångbåten skull min L. vilja åka med kan jag lova. Vilken rolig vecka du har. Fortsätt att ha trevligt och njut av sommaren. Kram

Postat av: Veiken

Det är en BÅT lilla Hamfri. Oh, den skulle min pappa sett. Vi hade en passbåt när jag var liten och pappa slet som en galning varje år med att lacka och göra båten fin. Vilket jobb och fantastiska båtar!

2013-07-31 @ 21:13:38
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Lena

Denna lilla annorlunda ångbåt såg jag i Håverud för några år sedan. Kul att den nu finns i Årjäng.

Har du börjat nedräkningen till terminsstarten? Då minns jag att energin flödade för att man skulle hinna göra något av det man planerat och haft hela sommaren på sig att fixa. Samma visa varje år.....

Det var alltid lika roligt att möta kolleger och nya som gamla elever igen.

Svar: Va kul att du har sett båten hos förre ägaren. Det var i Upperud som båten köptes men det är ju inte så långt ifrån. Och som jag skrev, så var det slumpen som förde den hit till oss i Årjäng. Den ägs nu av Nordmarkens Ångbåtssällskap som bildades för att sköta om den här lilla pärlan.
Nej, jag har inte börjat nedräkningen än till jobbet. Jag lyckas alltid fylla de sista veckorna med en massa "skullade gjortar", alltså sånt som skulle ha gjorts under det långa lovet, lovet som åtminstone i förväg känns så långt. Sen går det jättefort och plötsligt är det snart slut. Jag sliter med verandan o hinner inte tänka på jobbet, har nog förträngt hela terminsstarten. Men när det väl drar igång så är det himla roligt att träffa alla igen, absolut!
Inga Magnusson

2013-07-31 @ 22:03:29
Postat av: Lennart Carlstedt

Kul! Det måste väl vara landets minsta ångbåt?

Svar: Kan inte ångbåtsbranschen alls, men hon är liten o naggande god!
Inga Magnusson

2013-07-31 @ 22:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback