Ben o plåt o hemma!

 
Så här ser benet ut nu invändigt. Det sitter en plåtskena efter benet för att hålla ihop benbrottet. Det låg i 45 graders vinkel och Roland fick se hela operationen på svartvit dator med trevlig musik i öronen. Först en skruv tvärs igenom brottet sen tre skruvar på var sida. Det borrades med borrmaskin och skruvades med skruvdragare ungefär som en snickare gör med chuck o allt. Med ryggmärgsbedövning kändes inget. Allas namnteckning fick han på baksidan av bilden.
 
 
Efter 5 timmar på uppvak så blev det avdelning 4 och väldigt trevlig personal. En övernattning där blev det. Idag  på ronden så kom beskedet att jag fick hämta honom för att åka hem,  med inköp av en massa mediciner på hemvägen.
 
Skönt att vara hemma även om vården har varit suverän. Egen mat, egen säng och egen tystnad framför allt.
Tack till dem som hjälp till med vedeldning och hundmatning när vi inte varit så mycket hemma.
 
Det är ett mediciner av alla slag. Sprutor att ta själv varje dag mot blodproppar, diverse tabletter för smärta och annat .
 
 Men viktigast i vården är strumpsticka för att kunna klia under gipset och sopsäck med silvertejp för att kunna duscha med gipsat ben. Jag funkar just nu som personlig assistent, nyttigt för mig att springa fram o tillbaka.
 
 

Kommentarer
Postat av: Suss

Han ser lite avmagrad ut tycker jag, skönt att han redan är hemma. Ska han verkligen ge sig själv sprutor?? HU, det skulle nog inte jag klara. Hälsa igen och lycka till som pers ass!

Svar: Ja, han ska ge sig själv sprutor, det har han inga som helst problem med. Han är van att ge kor sprutor sedan vi hade djur. Jag kan inte ens titta på när han gör det, så pjoskig är jag.
Inga Magnusson

Postat av: TT

Men jisses! Här händet det grejer när man inte är med på ett tag!
Hoppas han kryar på sej snabbt och inte har ont!

Svar: Han kryar sig men har rejält ont. Medicinen behövs.
Inga Magnusson

2013-01-13 @ 00:17:44
URL: http://tyratok.blogg.se.sse
Postat av: Kerstin Dahl-Blomquist

Sjukhusvärlden är ändå en värld för sig - hemma bäst.
Hälsa så gott!

Svar: Ja, just att inte sova kollektivt är rätt marigt, det blir oroligt. Jag ska hälsa!
Inga Magnusson

2013-01-13 @ 01:10:28
Postat av: Marie

Skönt att maken har fått komma hem igen. VIs av erfarenhet vet jag att det är lättare att koppla av och läka ihop när man är i sin egen miljö. Sprutorna känner jag igen, jag tog dem också efter min operation. Jag hade inte tidigare tagit sprutor på någon alls, men det var verkligen ett litet bekymmer. Mycket användarvänliga sprutor måste jag säga.

Svar: Ja, sprutorna är ju förladdade engångs, väldigt små, så det funkar. Men som sagt, jag tittar inte ens!
Inga Magnusson

2013-01-13 @ 08:57:40
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inger Maryissa

Spännande att få se bilden av plåten och vad de har gjort för att laga benet.
och kan tänka mig det är skönt att han är hemma igen
men oj, att han måste ta sprutor själv mot blodproppar + alla mediciner
hoppas benet blir bra snart, även om det kommer att ta tid

2013-01-13 @ 17:12:38
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Kicki

Skönt att Roland fått komma hem, alltid godare att få vara i sin egen miljö, men också oroligare för allt... När man är på sjukhuset kan man bara trycka på knappen så kommer någon och svarar på frågan man har om man är orolig. Stor kram på er

2013-01-13 @ 18:56:44
URL: http://blogg.vf.se/Kicki
Postat av: Lena

Han ser ut att må som en prins. Trots allt. Sjukvården är suveränt bra när den fungerar.

2013-01-13 @ 22:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback