Rätt i stort sett om betyg ...
... har forskaren Martin Ingvar. Fokuset på betyg känns överdrivet. Betyg i sig spelar inte så stor roll. Han har rätt i att barn måste lära sig läsa och det tidigt. Jag är glad över att vi på min skola länge har med hjälp av tester och observationer i god tid fångat upp de barn som kan hamna i läs- och skrivbekymmer. Vi gjorde det till och med under den tid då det var jättefult att testa och sätta in åtgärder tidigt. Det hette då att man skulle låta gå och vänta in. Det kan man också göra men då behövs en annan sorts skolan än den vi har. Då måste det finnas lärare som kan lära barn läsa även längre upp i åldrarna. Och då krävs en undervisning som inte bygger på läsande utan mer på praktiska moment i de lägsta åldrarna. Men som sagt nu har vi inte en sån skola och då måste barnen lära sig läsa tidigt under sin skoltid. Det krävs intensivträning och extra resurser för en del av barnen för att bli framgångsrika där. Och ofta extra reurser på ett sätt som får våra skolmyndigheter att rysa av förfäran och ilsket ta fram rödpennan vid sina inspektioner, dvs enskild träning med en lärare en kort stund flera gånger i veckan samt en rejäl repetitionsinsats hemma tillsammans med föräldrarna. Sånt får vi nästan inte göra, åtminstone inte hävda att det fungerar, men vi framhärdar eftersom vi vet att det ger goda resultat. Och vi skulle förstås önska att den centrala nivåns administratörer inte petade i detaljer i vårt jobb. I framgångsrika Finland har man respekt för de enskilda lärarnas och skolornas professionalitet.
Sen kan man också hålla med SVDs skribent att skolan behöver arbetsro från reformer, men vi välkomnar förstås reformer som ger tillbaka planeringstid för lektioner och samtidigt tar borten del av dokumentationshysterin. En kvart kvar för att för- och efterarbeta varje lektion är för lite. Sen är vi många som efterlyser ett förstatligande av skolan igen. Den nivån som beslutar om kraven bör också vara den nivå som betalar och tar ansvar hela vägen.
Kommentarer
Svar:
Mmm.... det är tydligen skolan och landsbygden som alla ska knipa röster ifrån just nu. Korkat att partierna inte profilerar sig på sin egen väljargrupp utan krigar om mainstream!Eftersom jag är förskollärare också (+grundskollärare sv-so-eng 1-7 + speciallärare + specialpedagog) så kan jag bara hålla med om de yngsta barnens möjligheter till att utvecklas genom lek. Jag gillar ju Waldorfpedagogiken, som min dotter har jobbat mycket med och mina barnbarn har går i skola på. Där poängterar man just att de olika sätten att lära sig på har med ålder att göra; små barn lär sig genom skapande och sagor som stimulerar fantasin, först senare kommer det abstrakta och intellektuella in. Man lägger också tyngd vid den personliga kontakten mellan lärare och elev och rekommenderar sina lärare att försöka stanna med sin klass i flera år. Jag är nu på ålderns höst frestad att jobba de sista yrkesverksamma åren med de yngsta barnen igen, men det ser inte ut att finnas någon rimlig möjlighet.
Inga Magnusson
Svar:
Filosofin bakom detta är att barnsjukdomarna behövs för att trigga igång barnens immunförsvar. Och att de helst ska bryta ut när barnen fortfarande är barn.
Inga Magnusson
Svar:
Ja, jag har inga synpunkter på vaccin, vare sig för eller emot.
Inga Magnusson
Trackback