Elevers läsförståelse kan förbättras ...
Grunden är att jobba med skrivna texter på ett genomtänkt och medvetet sätt, från förskolan och upp igenom hela grundskolan. På Silbodalsskolan (ja, i hela Årjängs kommun) arbetar vi under det här läsåret med att förbättra barnens läsförståelse utifrån bl.a. just Barbro Westlunds teorier. Högläsning är otroligt viktigt för yngre barn och elevers egna läsning senare utifrån tolkningsstrategier. Det är främst genom läsning som ordförrådet byggs upp. En 17-åring som läst mycket och fått läst för sig har ett ordförråd på så där 50.000 ord och det är vad som behövs för att klara ett vuxenliv utan problem med läsförståelse. En 17-åring som inte läst eller blivit läst för har bara ett ordförråd på c:a 15.000 ord och det räcker inte - absolut inte för högre studier och inte ens till det som vuxenvardagslivet kräver av ordförståelse.
Kommentarer
Postat av: Lennart Carlstedt
Kloka ord, Inga! Här en länk till en väldigt intressant artikel av Martin Ingvar:
http://modernpsykologi.wordpress.com/2013/02/15/vad-var-det-jag-sa-martin-ingvar-om-den-svenska-skolkrisen
Svar:
Inga Magnusson
Trackback