Hus med blått glänsande tak!

Det här huset såg vi efter vägen när vi hämtade lille Hej norr om Oslo, på väg mot flygplatsen. Det är helt outstanding med sitt lysande blå blanka tak och sin kritvita fasad. Först tyckte jag det var förfärligt, men sen är jag inte så säker. Vad är det som säger att tak måste vara svarta eller bruna? I Norge tar man ut svängarna mer när det gäller färger på husfasader också. Färgsättningen här  ser ju genomtänkt ut med samma nyans på markiserna.
 
Själv ägnar jag mig endast åt vit färg på veranda. Snart är det färdigt, förhoppningsvis innan regnet kommer.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Vilken färg har inte taken i Grekland... Tror det handlar om ovana för vår del!

Svar: Absolut ovana är vi vid detta i alla fall. Vilken färg kan hustaken i Grekland ha? Jag har aldrig varit där. (Kul att du också var vaken så här dags! ;-) )
Inga Magnusson

Postat av: Suss

Jag tycker det där huset borde sälja stort i Finland! Norskt - jag saknar det röda inslaget!

2013-08-03 @ 10:11:02
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Gunnar

Norrmännen tycks älska den blåa färgen. Jag har dock aldrig sett den färgen på ett tak. Häftigt!

2013-08-03 @ 16:04:55
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: AnnaKK

Det där var riktigt snyggt, tycker jag!! :-) Fast det ska nog vara på ett vitt hus... Tanken på ett gult hus med ett sådant tak känns iallafall inte på långa vägar lika tilltalande. <:-)

Svar: Ja, du har rätt. När jag ser de grekiska husen under Lennarts länk så verkar det troligt att husbyggaren hämtat inspiration från Grekland. Färgerna stämmer exakt.
Inga Magnusson

2013-08-03 @ 17:11:00
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Veiken

Det huset borde flyttas till Göteborg, närmare bestämt till Kamratgården. Då skulle blå-vitt känna sig hemma. Snyggt! :)

Svar: Ha ha... jo men visst skulle det vara så, absolut blåvitt!
Inga Magnusson

2013-08-03 @ 19:54:32
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Lennart Carlstedt

På nya hus kan det nog vara fint...


Om du aldrig varit i Grekland har du någonstans att åka till som pensionär! Själva har vi varit på Kreta 12 gånger...Världens vänligaste människor!.

Skickar en länk med blåa tak (visserligen inte från Kreta men bilden var fin!) Den blå färgen på dörrar, fönster och tak i den delen av världen hänger ihop med att den blå färgen ansågs skydda mot onda andar...


Länk: http://www.santorinigrekland.se/byar.html

Svar: Aha, det kan ha varit här husbyggaren har hämtat inspiration.
Inga Magnusson

2013-08-03 @ 22:35:15
Postat av: Bosse Lidén

Jag gillar det. Möjligtvis skulle jag trötta på takfärgen i längden. Eftersom jag håller på IFK Göteborg i fotboll är det inte helt fel. ;)

2013-08-04 @ 11:24:04
URL: http://bosseliden.wordpress.com
Postat av: Ruth i Virginia

Ser friskt och käckt ut. Kanske lite´kallt i vintertid. Några röda accenter skulle göra susen. Markiserna kanske? Men dom används väl inte i vintertid.
På tal om tak med färg. Reykjavik har hus med tak i alla möjliga starka färger.

Svar: Visste inte om taken i Reykjavik, vore roligt att se! Tack för info!
Inga Magnusson

2013-08-04 @ 17:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback