Fästingexplosion på gång!

Man väntar att det ska bli massor av fästingar i år, vädret har tydligen varit gynnsamt. Hur kunde det bli så? När jag var liten fanns inga fästingar och inga älgflugor. Var kom dom ifrån? Och varför? Allt levande ska ju fylla en funktion i systemet, men vi klarade oss ju utmärkt utan dessa småkryp och även utan varg i många år. Men nu är de här för att stanna. Suck! Vi tar fästingar på valpen varje dag, han får inte ha fästinghalsband på sig än. Han är för liten. men å andra sidan är fästingbetten inte heller så bra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17300391.ab

Kommentarer
Postat av: Lena

Klimatförändringen tillåter, att fästingarna kunnat vandra norrut. Även myggor från Medelshavsområdet har nått norra Tyskland, med risk för spridning av otäcka sjukdommar, som är nya för oss.
Störtregnen, nu senast i Söderhamn och Umeå, hör också till bilden. Varm luft kan bära mer vatten.

Svar: Bara att hacka i sig alltså.
Inga Magnusson

2013-08-16 @ 19:38:01
Postat av: Lennart Carlstedt

En teori är att antalet rådjur har ökat så mycket. Ett av fästingens viktigaste värddjur.


Men vi kan ju glädja oss åt att det har varit väldigt ont om flugor, myggor och getingar. Åtminstone här i Halland. Men fästingar har vi - men de går mest på hustrun...

Svar: Ja, vi glädjer oss åt färre myggor, flugor och getingar just i år.
Inga Magnusson

2013-08-16 @ 21:51:55
Postat av: Inger Maryissa

När jag var barn så fanns inga fästingar heller....
I alla fall var de inte så vanliga, eftersom jag inte hörde talas om dem...eller att någon blivit biten av dem,
och ändå var vi ute i naturen varje dag
så visst är det konstigt att det finns så många av dem nu.

Postat av: Suss

Jag plockar också dessa små äckliga spindeldjur på katten. Igår 3 stycken och idag har hon en ny. Tur jag kommit över min spindelfobi. Förra året droppade jag henne mot fästing, då fick jag dem istället, så i år är det ombytta roller.
Älgflugor WÄK!!! Minns du stigen vid Bergaberget där jag sånär bröt ihop totalt?

Svar: Mmmm jag minns. Fästingar är äckliga och här är det gubben som får ta dem, han fixar det direkt, medan jag mest fepplar.
Inga Magnusson

2013-08-18 @ 19:59:30
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback