"Besluten som sänkte skolan"

Nu är skolan i Sverige inte drunknad, men visst har den problem ur ett nationellt perspektiv. Det finns olika teorier om orsakerna men de flesta är eniga om att kommunaliseringen är en stor bov i dramat. Med den följde att skolornas kvalitet blev avhängig av den enskilda kommunens tillfälliga ekonomi, alltså  olika i olika kommuner och även starkt varierande år från år, svårt att planera långsiktigt. Lärarnas löner dök med kommunaliseringen direkt i botten med starkt minskat intresse för lärarutbildningarna som följd. Lärarutbildningsplatser gapar tomma.  Framöver blir det svårt att få tag på behöriga lärare. Med lokala löneförhandlingar utan  strejkrätt så blev det i praktiken inga reallöneförhöjningar alls under många år. Det kostade liksom inget att säga nej till kraven på anständiga löner. Lönehöjningar som utlovats centralt blev inte av. Friskolereformen som inte blev ordentligt uppstyrd och reglerad kritiseras också.
 
Mmmm.... jag tror att det ligger en del i kritiken som framförs i Expressen. Nu är det bara för politikerna att rätta till, förstatliga skolan, dra upp lönerna, reglera friskolorna bättre, ta bort merparten av den  juridiskt motiverade dokumentationshysterin, den som enbart är till "i fall att nåt händer o någon anmäler oss eller skolinspektionen kommer på besök". Den fyller ingen funktion i det praktiska arbetet, stjäl massor av arbetstid och hjälper ingen elev att nå målen.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/besluten-som-sankte-den-svenska-skolan/

Kommentarer
Postat av: Gubben

Håller med dig fullständigt.
Lärar yrket måste uppvärderas. Har aldrig förstått varför statusen på jobbet försvann. då man var liten så minns jag att lärare ansågs vara ett "fint" jobb. Vet ej lönen på den tiden. Fast då hade vi inga teleräkningar från AMS att betala:)! Idag tror jag vi lägger våra skatte pengar på helt fel saker.

Svar: Teleräkningar från AMS?Jo, Göran Persson lyckades på sin tid. Det var hans uttalade avsikt att sänka lärarnas självständighet och yrkesintegritet. Vi var alldeles för motståndskraftiga mot den nya flumskolan som han ville införa. Vi strävade på med ordning och reda och klassundervisning. Med kommunaliseringen så lyckades han knäcka oss, i alla fall på sikt, i takt med att de gamla motsträviga lärarna "dog ut".
Inga Magnusson

Postat av: Suss

Du har helt rätt, jag var med när särskolan kommunaliserades och efter det har det inte direkt gått framåt, tvärtom. Det har varit och är en rejäl nedrustning hela tiden. Nu jobbar jag på en skola som har intraprenad, så när min förra skola enbart fick köpa suddgummin och limstift om det var STOR kris, hade vi fritt fram eftersom vår ekonomi är i balans. Dock är jag fortfarande förvånad över att det finns de som vill bli lärare. Jag hade aldrig valt det idag.

Svar: Trist att säga men jag avråder också ungdomar från att bli lärare, trots att jag själv älskar mitt jobb. Lönen är oanständigt låg i förhållande till den långa utbildningen, den stora arbetsinsatsen och framför allt det tunga ansvaret. Cred får man från de egna eleverna o deras föräldrar, men annars är det mest skäll och gnäll över skolan o oss som jobbar där. Det är en himla tråkig atmosfär att arbeta i - så negativt. Jag minns ju andra tider,
Inga Magnusson

2013-08-24 @ 12:07:35
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Lennart Carlstedt

Om bara hälften av alla löten som partierna tävlar om att lägga fram blir verklighet kommer detta att bli världens drömyrke!

Svar: Ha ha.. helt säkert!
Inga Magnusson

2013-08-24 @ 23:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback