Barn med dyslexi ...

... och  läs- och skrivsvårigheter har enligt skollagen  rätt till stöd utan diagnos. Allt annat vore absurt eftersom det oftast tar flera år att få fram en dyslexidiagnos. Och under den tiden, den första tiden i grundskolan, behövs en massiv insats för de barn som har bekymmer med sin läsning. Genom tester och lyhördhet kan man fånga upp de här barnen tidigt och det betyder mycket för deras läsutveckling. Man kan inte radera ut alla dyslektikers  läsproblem med tidig träning men eleverna  slipper utveckla felaktiga lässtrategier som sedan hämmar läsningen helt i onödan. Jag  är glad att vi på min skola prioriterar de här insatserna i förskoleklass och år 1 o 2 i grundskolan. Att inte ge stöd till elever som saknar diagnos måste vara ett brott mot skollagen. Obegripligt! Återigen framstår det som självklart att skolan ska tillbaka till staten.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kunskapslotteri-i-kommunerna_8472948.svd

Kommentarer
Postat av: gunnel

Jag är glad att läsundervisningen prioriteras på min "gamla" skola också. Visst borde det var samma i alla skolor. Det pratas ju så mycket om att det ska vara lika för alla. Jo, pyttsan!

Svar: Likvärdighet får vi först med en statlig skola. De är också enda sättet att komma till rätta med löneläget för lärare.
Inga Magnusson

Postat av: Lena

Stackars barn i de fattigsnåla kommunerna. Hur länge ska de här skandalerna få fortsätta? Hoppas att medierna tar tag i eländet och lyfter frågan.

Svar: Ja, det är bra att problematiken uppmärksammas.
Inga Magnusson

2013-08-31 @ 14:48:38
Postat av: Suss

Jag som har en dotter med dyslexi, fick kämpa som en dåre för att få en utredning till stånd. Inte förrän i årskurs 8 fick vi det och det först efter att jag hotat anmäla hela skolan till Skolverket. Så ska det verkligen INTE vara! Då äntligen fick hon inlästa böcker där det fanns. Om inte, fick hon lösa det bäst hon ville. Hoppas verkligen det är bättre i dag!!

Svar: Självklart ska elever med olika typer av läs- och skrivsvårigheter få den hjälp som finns tidigt, man ska inte behöva vänta till åttan!
Inga Magnusson

2013-08-31 @ 17:15:58
URL: http://leontina.blogg.se
Postat av: Veiken

Jag blir så galen på alla lärare och skolor som blundar för sina elevers behov, när det är så otroligt viktigt! Det gäller att ha "valt" rätt föräldrar!
Allt för att spara pengar! TVI!

Svar: Jag har inte upplevt att lärare blundat för elevers behov. Tvärtom så blir det ofta tidigt känt att elever behöver särskilt stöd. Kruxet är att få loss resurser om man inte har en genomtänkt plan på den enskilda skolan för hur man ska tackla elevers läs- och skrivsvårigheter. Hos oss har vi uttalat att de yngsta eleverna ska prioriteras och att läshjälp ska prioriteras. Det är bra.
Inga Magnusson

2013-08-31 @ 20:05:18
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: soffie

nu skulle ju åtgärdsprogrammen tas bort med och jag hoppas verkligen att stöd kommer ges ändå för de barn som har det svårt...dte var ingen lärare på min skola som tyckte dte var bra att fet togs bort..

Svar: Tyvärr blev åtgärdsprogrammen mest en papperstiger, utan förpliktelser, något som skrevs på löpande band efter en mall. De praktiska åtgärderna är viktigare än pappren
Inga Magnusson

2013-08-31 @ 21:10:29
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Lennart Carlstedt

Mycket hänger på kunskapen hos den enskilda skolan - och på ledningen. Men visst spelar resursbristen roll.

2013-09-03 @ 22:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback