Klasser med mobbning / trakasserier..

... jobbar dotter i Umeå bland annat med som skolkurator, först i Obbola, sen i centrala elevvårdsteamet. Hon berättade om det och jag blir imponerad av hur systematiskt och effektivt det var upplagt.  
 
I Umeå så har man också anställt personal inom elevhälsoteamet för att utbilda personal i praktiskt lika-behandlingsarbete som det kallas i skolans värld. Det är alltså inte lärarna som har huvudansvaret för att reda ut situationen när en klass drabbats av mobbning o trakasserier, utan det är proffsen i skolan som leder arbetet, eht. För elakheter mot någon / några berör inte bara enstaka individer, involverade är alla runt omkring i klassen, de som antingen tiger o samtycker eller försöker få stopp. Det är eleverna själva som måste få till en bra stämning i klassen med hjälp av skolan o föräldrarna.
 
Och det är inte något famlande, på känn, som görs utan verkligen omedelbar åtgärd med systematiska insatser, från gedigen kartläggning skriftligen o muntligen, ihopsamling av alla berörda; elever - föräldrar - lärare, till uppföljning.  Detta praktiska arbete ger resultat, det blir inte bara planer som pryder bokhyllan. 
 
Som lärare blir jag glad över att man på så sätt avlastat pedagogerna en tung arbetsuppgift som lärare egentligen inte har utbildning för att göra. Och  inte tid heller att göra på ett tillräckligt effektivt sätt inom ramen för ett normalt lärararbete. Det ska ju undervisas också, undervisningen är kärnan i jobbet, eller borde åtminstone få vara det. 
 
 

Kommentarer
Postat av: tant Hannele

jag tycker barnen blivit snällare

Svar: Absolut! Sett över tid så är barn o ungdomar mycket snällare mot varandra nu än förr.
Inga Magnusson

Postat av: Lena

Roligt att läsa om ett proffsigt agerande i Umeå.

2013-04-08 @ 21:23:58
Postat av: Josephine i Bryssel

Jättebra! Det var väl det jag visste - att med riktiga åtgärder så går mobbning att få bort eller helt förekommas! :-)

2013-04-12 @ 17:29:08
URL: http://giraffen197.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback